Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 400 ggr
VeNyRa
0

Vad ska jag ha för kamera?

Har börjat läsa kursen fotografisk bild A, och insett hur kul de är att fota med en bra kamera =)

Så nu ska jag köpa mej en egen, men det finns en hel uppsjö av olika sorter och modeller. Jag är ju nybörjare och har inte planerat att bli proffs, vill bara kunna ta bra bilder.

Har funderat på en Nikon D40, vad säger ni om en sådan? har ni några andra bra alternativ?

Vill ha en digital systemkamera.

/ Veronica =)

Trollis-
0

Om du känner någon som har en digital system kan du ju alltid fråga om du får testa den och se hur den känns. Du kan också gå till någon affär och se vilken som du tycker känns bäst.

Själv har jag en Nikon D40x och tycker att Nikon har ett riktigt skönt grepp. Det är ett jättbra kameramärke som passar mig jättebra :D

Det negativa med Nikon D40/D40x/D60 är att de inte har någon autofokus och därför måste objektiven ha det om du inte vill fokusera manuellt.
Ett objektiv med autofokus kostar lite mer än ett utan. Men ska du inte ha så många objektiv så tycker jag inte att det gör något.

Marija
0

Du kan ju kika lite bland artiklarna, där finns det många bra recensioner av olika kameror!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LnKarlsson
0

Jag har en Nikon D40x med och enda nackdelen är verkligen att det inte finns någon autofokusmotor i kamerahuset. Även om man klarar sig bra bara med manuell fokus så kommer en punkt då man önskar att man hade autofokus men ska man ha ett objektiv med inbyggd motor stiger priset en del ju. Men som Trollis- säger, ska du inte ha så många objektiv kan det ju fungera rätt bra men när man väl har fastnat för foto är det ju liiiite svårt att begränsa sig ;) (eller vad säger ni andra?)

Men Nikon är ett trevligt märke och jag gillar även Pentax! Du kanske ska satsa på en liknande kamera ni använder på Foto A kursen? Eller hör med din lärare!
och kom ihåg att det är ju inte kameran som står för bilden, den är ju bara ett verktyg för dig för att få fram det resultat du vill ha. :)

Lycka till!

ElinSvensson
0

brukar inte skolan ha en del uttrustning ?
för om du trivs bra med deras märke osv. så kanske du får låna hem saker ? det fick man ialf den skolan jag kollade på ;P