Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 411 ggr
ElinH
0

Vilken sorts minneskort?

Jag ska köpa ett till minneskort till min kamera (Nikon D50) och funderar på ett 2GB  eftersom 4 känns lite väl stort om något skulle bli fel och bilderna försvinner…

Frågan är ju då vilket kan ska ha till systemkameran för att det ska vara så snabbt och bra som möjligt. Och gör snabbheten på kortet stor skillnad för kameran?

Känner mig väldigt förvirrad XD Men har väldigt dålig koll på minneskort.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jojjehanna
0

Gå till en fotoaffär med kunnig personal och rådgör med dem.

Jag har fotat jättemycket och aldrig blivit av med foton pga krånglande minneskort men man kan väl aldrig säga aldrig. Jag har minneskort på mellan 0,512 - 16 GB.

Det sägs dock att de riktigt stora är något långsammare än de mindre, men knappast så man märker det. Kolla upp om din kamera kan dra nytta av dessa Extrem II, III eller IV. Onödigt att betala mer om kameran inte kan dra nytta av dem.

Lycka till!

ElinH
0

#1 Men jag hade tänkt att beställa via internet.

Någon med en Nikonkamera som kan tipsa om ett bra? :)

Blev lite osäker eftersom det verkar finnas vanliga SanDisk minneskort och speciella systemkamreminneskort som heter Compact Flash..

/ ElinH

Emelie-G
0

#2 D50 kör med SD-kort.

Jag har ett SanDisk Ultra II 2GB till min Nikon som jag tycker funkar kanon.

ElinH
0

#3 Okej tack så mycket :))
Funderar på ett sånt

/ ElinH

Isak
0

#2 SanDisk är ett märke. SD står för Secure Digital.

Jag tror du klarar dig med ett sådant som Em föreslog.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Trollis-
0

Jag har ett likadant som Emelie :) Har Nikon ;)

Cavello
0

Du klarar dig jättebra med ett sånt som Emelie skrev om. Och tycker att du ska satsa på SD och inget annat märke. Har haft över 10 kort från San Disk och alla har funkat bra.