Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 558 ggr
Nemii
0

Objektivhjälp

Har rätt begränsat med pengar, men jag känner att jag behöver ett nytt objektiv. Det jag har nu är verkligen kasst! Vad tror ni om det här?

http://japanphoto.se/product/objektiv/tamron/tamron-objektiv-af-55-200-4-5-6-di-ii-ld-macro-canon/

Har bara kitobjektivet till min 400d och vet därför inte hur bra de olika märkena är. Kan egentligen inte så mkt om objektiv *s* vad står Di-II LD för?

Tänkte använda det som ett "allround"-objektiv istället för mitt nuvarande. Fotar mest djur och natur.

Skulle bli jätteglad för någons åsikt :D

Cavello
0

Det tror jag nog blir jättebra, känns som om 55-200 versionen är bättre än 70-300 versionen. Du får ju vad du betalar för men i den prisklassen så är Tamronet ett av de bättre objektiven :)

Nemii
0

okej :) jo, jag önskar att jag hade mer pengar! Funderade på detta också

http://japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-55-200-4-5-6-dc-canon/

Har fått för mig att sigma är bättre, men det kanske inte stämmer?

Cavello
0

Tamron ska ha bättre skärpa men Sigmat ska vara bättra i motljus (mindre kromatisk abberation = svaga blå linjer runt motivet).

Emelie-G
0

Här har du en Objektivordlista som förklarar förkortningarna i objektivnamnen.

neonrosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har det objektivet och det fungerar bra för den pengen.
Skärpan är väl inte fantastisk men den duger och färgerna blir fina. Väldigt bra som första objektiv! Bifogar en bild tagen med det.

Nemii
0

#3 Hm, okej Tungan ute Jag har rätt stora problem med de där blå linjerna. I stort sett allt som är vitt får feta blåa streck runt omkring. Speciellt när det är t.ex träd i bakgrunden. När jag var på strömsholm och fotade fick jag kasta ungefär 90% av bilderna då ryttarna fick halvblåa ridbyxor och blåa handskar! haha. Det var inte så kul

#4 Tack! :D Den var välbehövd

#5 Det verkar i alla fall 100 gånger bättre än det jag har nu ^^

Nemii
0

titta, jag fick en ny rubrik :D tackar! hahaha

Lininaa
0

#6 Det går ju att redigera bort :)

Nemii
0

#8 Tro mig, jag har försökt. Men efter 20e bilden var det liksom inte roligt längre.. haha ^^

Haag
0

#0, jag köpte det objektivet häromdagen, leveraras dagen efter, sidan är suuper!! :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Nemii
0

#10 Är du nöjd med köpet då? Ojsan, det gick fort! Hoppas jag får mitt imorgon då. Beställde Tamron objektivet idag :)

Haag
0

Joo, jag är nöjd :)
Men fokusen är rätt slö ibland, och den vimsar lite, men annars helt ok med tanke på vad det kostar :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se