Objektivhjälp
Har rätt begränsat med pengar, men jag känner att jag behöver ett nytt objektiv. Det jag har nu är verkligen kasst! Vad tror ni om det här?
http://japanphoto.se/product/objektiv/tamron/tamron-objektiv-af-55-200-4-5-6-di-ii-ld-macro-canon/
Har bara kitobjektivet till min 400d och vet därför inte hur bra de olika märkena är. Kan egentligen inte så mkt om objektiv *s* vad står Di-II LD för?
Tänkte använda det som ett "allround"-objektiv istället för mitt nuvarande. Fotar mest djur och natur.
Skulle bli jätteglad för någons åsikt :D
Det tror jag nog blir jättebra, känns som om 55-200 versionen är bättre än 70-300 versionen. Du får ju vad du betalar för men i den prisklassen så är Tamronet ett av de bättre objektiven :)
okej :) jo, jag önskar att jag hade mer pengar! Funderade på detta också
http://japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-55-200-4-5-6-dc-canon/
Har fått för mig att sigma är bättre, men det kanske inte stämmer?
Tamron ska ha bättre skärpa men Sigmat ska vara bättra i motljus (mindre kromatisk abberation = svaga blå linjer runt motivet).
Här har du en Objektivordlista som förklarar förkortningarna i objektivnamnen.
#3 Hm, okej
Jag har rätt stora problem med de där blå linjerna. I stort sett allt som är vitt får feta blåa streck runt omkring. Speciellt när det är t.ex träd i bakgrunden. När jag var på strömsholm och fotade fick jag kasta ungefär 90% av bilderna då ryttarna fick halvblåa ridbyxor och blåa handskar! haha. Det var inte så kul
#4 Tack! :D Den var välbehövd
#5 Det verkar i alla fall 100 gånger bättre än det jag har nu ^^
titta, jag fick en ny rubrik :D tackar! hahaha
#6 Det går ju att redigera bort :)
#8 Tro mig, jag har försökt. Men efter 20e bilden var det liksom inte roligt längre.. haha ^^
#0, jag köpte det objektivet häromdagen, leveraras dagen efter, sidan är suuper!! :)
#10 Är du nöjd med köpet då? Ojsan, det gick fort! Hoppas jag får mitt imorgon då. Beställde Tamron objektivet idag :)
Joo, jag är nöjd :)
Men fokusen är rätt slö ibland, och den vimsar lite, men annars helt ok med tanke på vad det kostar :)