Logga på provbilder?
Jag gör om min hemsida just nu och ska ha ett fotoarkiv där alla original (kraftigt förminskade och sparade i sämre kvalitet) ska läggas ut.
Eftersom Photoshop sköter förminskningen av alla dessa tusentals bilder automatiskt blir det mycket mindre jobb för mig - men jag orkar inte sitta och trycka en logga på alla dessa bilder…
Tycker ni det är jättedumt att lägga ut bilderna utan logga? Bifogar ett exempel på hur bilderna blir i storlek och kvalitet.
Jag har skrivit på samtliga arkivsidor att bilderna inte får kopieras (vi vet ju alla hur mycket det hjälper) - men tycker ni jag ska trycka en logga på iallafall? Isåfall måste jag göra om massor.
Typiskt mig att börja tänka på sådant här när det är "för sent"!
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Om du menar att andra från internet stall skulle ta dem så tror jag inte dom vill ha så små bilder ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#2 Jag tänker så också. Men man vill ju ändå ha koll på bilderna… Men det är ju inga foton som kan typ användas framgångsrikt på stallet.se eller så pga storleken.
Jag tycker de kan vara aningen för små, för en bildköpare kan det vara svårt att bedömma bilden när den är så liten.
Förstår givetvis att du inte vill att bilden ska bli stulen, men jag skulle nog ändå lägga upp dem utan logga, med tanke på allt jobb + att jag inte tror att någon från tex. ett internetstall vi ha små bilder.
#4 Lägger mest upp bilderna för att hästägarna/ryttarna kan se om jag överhuvudtaget har bilder på dem! Sedan får de givetvis maila och be om större provbilder om de vill det =)
#5 Jag antog det ;)

Många på stallet.se tar bilder hur små de än är :/
Så själv tycker jag att du ska sätta på logga.
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Svårt…
Eftersom att bilderna är såpass lågupplösta tycker jag du kan använda dem utan logga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det fick bli utan logga, är inte överdrivet rädd om sådana små bilder med dålig kvalitet. Orkar inte lägga ner den extra tiden det tar att trycka logga på allihopa….
Tack för era svar =)

tyckte du gjorde rätt! =) är hemsidan snart klar?
#11 Räknar med att det sista blir klart imorgon. :)
Varför inte lägga in logga i funktionsmacrot? Vet att det inte går att spela in genom att bara sätta på en logga med penselverktyget, men tror jag gjorde så här för att få det att fungera;
Öppns ett dokument med transparent bakgrund och sätt loggan på det, kopiera dokumentet med loggan, aktivera funktionsmakrot och klistra sedan in loggan på bilden. Stäng inte ner dokumentet med loggan sen bara, utan ha det öppet tills alla bilder har logga.
#13 Använder inte funktionsmacrot och har ingen större koll på vad det är/hur det fungerar.

En liten fråga bara, hur stora är bilderna på ett ungefär?

#16 Då kommer väl all text på samma ställe?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har lärt mig funktionsmacro nu iallafall (haha har aldrig fattat att funktionsmacro är det samma som actions!) så imorgon sätter jag logga på alla bilder.
Blir mycket extrajobb men det får det vara värt!

#17 Ja, man få väja centrerat, nere till höger eller nere till vänster. Men tar man centrerat så lyckas det bästan alltid pricka hästen. På två eller tre bilder av 200 så har den inte prickat eller prickat dåligt.
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
#0 gissa om jag är glad över att ha en programmerare till man, som dessutom förbättrat ett jättebra gratisprogram så det gör om från RAW till jpg, förminskar, sätter logga, tar bort exif och skriver dit hemsideadressen, namnger efter mappen, etc.
#20 nu blir jag ju avundsjuk ;)
#21 det borde ni bli ;-) det bästa är att han är bäst i övrigt också, är så glad att jag fann min man och att ingen annan hann före…