Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 2037 ggr
neonrosa
0

Samarbete mot bildstölder #3

**Ännu en fortsättning på Malin-trotsig's tråd då den andra blev för lång.

**_"Många av oss på Hästfoto har säkert mer än en gång fått sina bilder stulna av olika hästcommunties, som tex Stallet. se och Hipponized.
Eftersom dessa sidor är så pass stora kan det vara svårt att spåra upp bilderna själv. Därför är det bra om vi som har hemsidor där bilderna tas samarbetar för att få tag i dessa människor.

Ser man en bild som man känner igen skriver man in stallets namn här i tråden plus namnet på den fotograf som blivit bestulen. Är man osäker på att bilden är stulen skriver man bara stallnamnet."_

Achatina
0

Jag vet inte om det är på sin plats att man i samband med detta kan tipsa er som aktivt söker bilder på s.s, och konfronterar medlemmar där som har olovliga bilder. Att tipsa dem om ex. http://www.morguefile.com/archive/ som är en sida med gratisbilder som det är fritt fram att använda (dock bör man ju alltid oavsett vad skriva fotografnamn på bilderna, och kanske även det är något att tipsa s.s medlemmar om).

Om man precis som jag fotograferar en del…. onödiga bilder. Kan man ju dela med sig av några av dem istället för att slänga dem. Och ladda upp dem till ett gratisgalleri. Där man bestämmer regler för användande. (Sen får man välj jaga folk som bryter mot reglerna om man orkar det). Ett sådant galleri har jag, och jag älskar bilderna som somliga har skapat med hjälp av mina fotografier. Deviantart.com är en enkel sida att ha ett sk. stock-galleri på.

Frittfram att pm:a ang sådant här samt om s.s, om så önskas xD

Lueur
0

**Anna attlid
**stall: Mk
häst: Sc s Solrock
(den är med i utställning)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Trollis-
0

#2 Det står såhär på hästens info: Den som snor mina bilder anmäler jag tusen gånger! Jag har tillstånd till alla bilder.

HA HA! Säket! Gu vad hon ljuger!

Lueur
0

#3 såg de, tyckte de va väldigt kul :P

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Trollis-
0

#4 Ja, hon talar värkligen sanning x

Trollis-
0

Elin Östberg - Stall: Sc - Häst: Allan

Karolina Nowak (Jag tror att det står så på bilden) - Stall: Sc - Häst: Julia

Anna Attlid - Stall: Sc - Häst: Sc s Kittystar

Visst är dom stulna? Dom två andra kanske också är stulna, men jag vet inte.

Denna kommentar har tagits bort.
Hannybee
0

Bra att man kan samarbeta mot bildstölderna… :) Än så länge har jag inte fått någon bild stulen, vad jag vet. ^^)

Toltaren
0

*putt*

[MajaWrangstadh]
0

Alltså, vi måste få stopp på den här skiten. Det kan helt enkelt inte fortsätta såhär :s

Finns det INGET man kan göra för att få stallet.se att lyssna och FÖRSÖKA mer? Det är faktiskt ett väldigt stort problem för oss som får bilderna stulna stup i kvarten…

[daytona]
0

när inte alla är med på attt det är stöld tror jag att det är svårt att få dom att förstå! (läste om samma sak inne på Shetlandsponny iFokus, väldigt delade meningar har dom där! tyvärr.)

[MajaWrangstadh]
0

Men vänta, för att ladda upp en bild måste den godkännas av supporten där först va?
En idé kanske kan vara att supporten nekar alla bilder med någon annans logga på. Om till exempel "Stallet_hej" lägger upp en bild med en stor logga där det står "Copyright Stallet_hej" så godkänt den. Men lägger Stallet_hej upp en bild där supporten inte ser vad det står eller om det står "© Emelie Gertmo" så nekas denna.
Eller något. Äh jag vet inte.

Men något MÅSTE det ju finnas att göra… Det här är ju helt sjukt.

ssofia
0

Fotograf: Elsa Hofverberg

Stall: Sc

Häst: Zlatan

ElinSvensson
0

går det inet stämma stallet.se då ?
att andvändarna måste typ skriva deras adress när dom blir medlemmar, sedan deras lösen skickas till den adressen typ.
så kan man ju anmäla på riktigt ^^

ssofia
0

#16, och man måste ange sina fyra sista siffror i personnummret. På så sätt kan man inte skapa mer än ett stall per person och personer som snott bilder och användt blir blockerade från att logga in på sidan i en månad eller mer! ;)

ElinSvensson
0

#17 smart ;)

Anna
0

Jag har varit i kontakt med stallet.se både över telefon och via epost. Hotat med polisanmälan och gett förslag på vad som kan göras. De bara nekar och säger att "polisamäla kan du inte göra då vi frånsagt oss ansvaret om vad som laddas upp på sajten", samt "vi gör allt vi kan".

De gör ju absolut ingenting! Tar bort bilderna när man ber dem, visst, men vad hjälper det när brottet redan är begått?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[MajaWrangstadh]
0

Det är ju ett brott dom gör. Dom bryter alltså mot sveriges lagar. Är inte det straffbart?

Visst, dom flesta är inte myndiga. Men man kan ju inte bara låta det vara? Någon sorts straff borde dom ju få, annars lär dom ju sig inte.

Att stjäla bilder är väl lika allvarligt som att stjäla ett par jeans. Det är bara att få dem att FÖRSTÅ det.
…

Toltaren
0

#16 & #17
Jättebra idé ju :o:D

ElinSvensson
0

men böten borde ju gå till föreldrarna, så är det väll annars ?
så om man nu har adresserna, så får ju stallet.se skicka räkningen, eftersom dom tydligen inte får ge ut adresser.

men det var ngn som skrev för ngt tag sedan, som vi ser på dom som snor nu, tänk då musikerna, när vissa laddar hem som galningar. Det är ju faktiskt också en lag som inte hålls.
fast visseligen kan ju s,se lägga ner sidan.

Lueur
0

Ser jag någon av mina bilder någon annanstans än vart JAG har placerat dom kommer jag att bli väldigt ledsen plus att personen som tagit bilden kommer att bli polisanmäld, vilket kan leda till höga böter och ev. fängelse. Och är du som tagit bilden under 15 (dvs du är inte straffmyndig) så kommer dina föräldrar få straffet ist. Är de värt allt de här för EN bild??? Nej de hoppas jag verkligen inte. Så SE men INTE röra Upphovsrätten? Så här skriver susning.nu (bara en bråkdel av hela stycket) Upphovsrätt är samma sak, som på engelska kallas copyright. Enligt svensk lag erhåller varje upphovsman till ett litterärt eller konstnärligt verk automatiskt upphovsrätt till verket i och med att det skapas; någon officiell registrering av denna rätt behövs inte. Någon som olovligen utnyttjat verket skall kunna stämmas inför domstol.

detta är skivet på min bdb.

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Killen
0

# 14 Tyvärr vet inte supporten vilket stall som laddar upp vilken bild, inte häller till vilken häst. Bilderna är är också bara lite större än avtarsbilderna så text kan istort sätt inte tydas alls!

kissmekate.blogg.se

Amandaaa
0

Emmis_emmis96 har attlids bild på presentationen.

Achatina
0

Det bästa man kan göra är nog att gå in och prata med medlemmarna om det. Och få dem att använda lagliga altenativ. De flesta vet om att det är förbjudet att stjäla bilder. Men de gör det ändå för att de; 1 tror att det inte finns andra altenativ. 2. Tror att de inte ska bli upptäckta.

Emelie-G
0

Jag brukar börja med att maila medlemmen i fråga och be denne att ta bort bild(erna), i ganska trevlig ton om det är en köpt häst men gå på lite hårdare om det inte är det. Ibland får jag kaxiga svar tillbaka men oftast många ursäkter ;)

Marija
0

Stall: **Goldstall
**Har för mig att det är Emelie Gertmos bild överst på designen samt en liten längst ner, tror att det är den där ponnyn Cloetta som du haft bilder på i en tråd tidigare?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Amandaaa
0

Jag måste bara fråga hur ni hittar alla stulna bilder, letar ni typ på alla stall, eller har ni tur att de bara "kommer" fram? ;)

Carolalover
0

Sofia Genne: emmis_emmis96

• Kanin: Emma
  • Häst: Candy

Anna Attlid: emmis_emmis96

• Hund: Blue Berry: presentationen
  • Häst: Pompripossa: presentationen

Gillar verkligen inte s.se för deras sätt att motta anmälningar ang bildstölder. Det är en såpass viktig sak att det borde tas mer seriöst än vad det gör.
När jag var yngre gillade jag det, nu använder jag endast min inloggning till att leta stulna bilder… Fy alltså!!

divansson
0

Ett bra tips är ju att bläddra igenom alla hästar i utställningen, där brukar det finnas Högvis av stulna bilder.. :P  Är faktist inte så värst många som fotar sina bilder själv och sedan tar ut hästen i utställningen tyvvär :P

[MajaWrangstadh]
0

Men man borde ju ge dom något sorts "straff" för att dom tagit en bild. Typ att dom inte får logga in på en vecka eller något, haha. Fast då dör dom väl :D
Eller böta 100 stallpengar per bild. x'D

Stackars medlemmar.

Trollis-
0

#32 Fast alla har inte 100 stallpengar xD

Amandaaa
0

#33 då får dom väl fixa det innan de får logga in igen x)

[MajaWrangstadh]
0

#33 Haha iofs xD

Men kan inte alla säga något förslag vad vi kan göra åt detta. Vi är ungefär 800 hjärnor här inne, NÅGON måste ju ha något smart som hjälper oss stackars hästfotografer mot detta! :D

Toltaren
0

Kolla va jag hitta när jag var inne o surfade runt o leta bildstölder: Irma

Pazuzu
0

#19 Jag har ibland sett hästannonser med bilder som har din signatur på, är de månne stulna? Om du ger tillåtelse till sådan användning tar du väl kanske bort signaturen, eller?

neonrosa
0

Putt!

JBengtsson
0

Emelie Gertmo -

Stall: Nellydjur

Häst: MR polo

Magster
0

putt

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

[MajaWrangstadh]
0

Mejl från Brunte:
Viktigt om Copyright Vi vet att ni medlemmar tycker att vi tjatar om det här med Copyright, men det tråkiga är att vi måste tjata om det. För det är så många som inte förstår skillnaden på ”Mitt” och ”Ditt” och som inte kan föreställa sig varför man inte skulle få ta en annan persons bild om den ligger uppe på internet. Därför måste vi förklara det här igen. Om du fotograferar en bild är det du som har skapat den och det är du som äger den. Du, och bara du, har rätt att använda bilden. Om en annan person vill använda bilden så måste du ge ditt tillstånd. Du måste säga ”Ja, du får använda min bild”, eller något liknande. Om en person inte frågar om lov, utan bara tar bilden, så är det stöld. Det här med Copyright är inget som vi på Stallet.se har hittat på. Det är Svensk Lag och folk har dömts till höga böter och till och med fängelse för att ha stulit bilder och dylikt. Hur vet man då om man får använda en bild eller inte? Det är ganska enkelt. Står det att den får användas av andra personer, då får den användas. Om det inte står att den får användas av andra personer, då får den inte användas. Alltså finns det inget som säger att man måste skriva ”Copyright” eller något på den, även om det underlättar. Vill du använda en bild som du hittar på en hemsida så måste det stå tydligt på hemsidan att du får använda den, annars får du inte det. Du kan alltid skicka ett e-mail till personen som äger sidan och fråga snällt om du får använda dem, och om du får det så ta reda på vilka krav bildägaren har för att du ska få låna bilden. Det underlättar vid bildgodkännande osv. om man skriver på sina bilder att man har tillstånd och från vem. Om detta står behöver man inte heller bli felaktigt anmäld om man har tillstånd. Sen är det inte heller OK att oavsett om du fått tillstånd att låna bilder, skriva att du fotat eller har copyright, på de bilderna. Och för att lösa det här problemet med Google, Altavista och andra liknande sidor så förklarar vi en gång till att de inte är bildhemsidor. Sidor som Google och Altavista är något som kalla ”Sökmotorer”. Det innebär att du kan söka på ett ord och få upp hemsidor och bilder som matchar det ordet. Det betyder inte att du får ta bilderna, för vad de här hemsidorna gör är att de visar bilder som finns på andra hemsidor. Klickar du på bilden så kommer du till hemsidan där den finns och det är där du måste kolla om det är okej att låna bilden. Självklart finns det hemsidor med gratisbilder. Det brukar oftast finnas regler på sådana hemsidor som talar om hur du får använda bilderna. En bild som du får använda t.ex på Stallet.se kallas för ”Icke-kommersiell” och det är en bild som du får använda om du inte tänker tjäna riktiga pengar på den. En bild som du lånar såhär måste du också skriva hemsidans adress på så att alla vet vart den kommer ifrån. Det är inte pinsamt att ha en bild från en gratissida, det är ett smart knep om du inte har tillgång till egna hästar att fotografera. Så för att sammanfatta det här så är det inte okej att ta en bild från en hemsida om du inte har fått lov från hemsidans ägare eller det står tydligt på hemsidan att man får låna bilderna. Allt annat är ett brott mot Svensk Lag och kan resultera i böter eller fängelse. Är du under 16 år är det dina föräldrar som får betala eller hamna i fängelse. OBS! Det är inte heller OK att kopiera bilder från andra medlemmar på stallet.se, man måste även här fråga om lov innan man lånar bilder. Vi har ett bildgalleri här på stallet.se där får ni låna bilder och använda fritt här på sidan. Bilderna i galleriet är fotade av medlemmar på sidan.

Låååångt mejl

Hannybee
0

Ja, det var långt. Men jag tycker ändå det är jättebra att de skickar ut information till alla medlemmar. Så att en verkligen FÖRSTÅR att det är stöld att ta andras bilder.

Anna
0

Bra - men inte en enda medlem kommer orka läsa igenom att det där. Hört talas om styckeindelning? Fundersam

annaattlid.se

Trollis-
0

#43 Tänkte på samma som dig! Det är nog inte alla som läser det eftersom det är så långt..

divansson
0

Haha, jag satt å läste igenom hela mejlet när ja fick det.. xP

Borde vara som en sammanfattning, så det är kortare att läsa. Är det kort så är det vel endå fler som orkar läsa igenom.

Zippa-
0

#43 Precis, tänkte också på det. Det är nog ingen som läser det…

/Sandra
lovato.blogg.se - MIN BLOGG!

MLAfoto
0

Attlids bilder

Stall: Fenix_park101

Hästar: Isabell - snöflingan - fallabella

min lillasyster som hittade den här informationen.

Anna
0

Tack alla som hittar mina bilder - jag hinner inte kontakta alla medlemmr direkt utan går igenom den här tråden då & då och mejlar stallen då istället.

annaattlid.se

Muwrat
0

fast eftersom bruntes mejl är så långa så är det ingen som läser dem!

[Avslutat konto]
0

Fotograf: Anna Attlid
Stall: Dannielover - Häst: Candy
Jag tror att anna har fotat den, men är inte säker

Fotograf: Sofia Genne

Stall: Linda_farida - Häst: Candy

Fotograf: Emelie Gertmo

Stall: Barbacka_ah - Häst: Candy

Xanon
0

Anna, stallet "Kielstrup" har en av dina bilder på hästen "bönan"…

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Flaxii
0

En idé vore ju att vi - och gärna fler - som har problem med detta mejlar och ringer ofta, allihop. Det KAN hjälpa i längden, men då måste vi verkligen vara på stallet.se's ledning och visa att vi menar allvar. Typ. Bara en idé…

[Avslutat konto]
0

Stall: Dreamsunshine - Häst: Winterstjärna

Stall: Apolloo - Häst: Tussigold

Fotograf: Karolina Nowak

Stall: Morotsbiten - Häst: Justcie, Sunshine

Stall: Qwiux - Häst: Windy

Fotograf: Ellinor Bergman

Stall: Blustall - Häst: Tinkas Girl

IdaT
0

Borde det inte gå att kräva att stallet anmäler sina medlemmar, om dom inte ger ut namn?

"Du anvsvarar för att Svensk lag följs, ser vi att en användare missköter sig har vi rätten att radera användarkontot och i vissa fall polisanmäla händelsen. Straffet kan variera men det vanligaste är böter eller fängelse. Allt material som finns på Stallet.se tillhör Sudd AB, men de bilder som laddas upp av medlemmar ansvarar vi på Sudd AB EJ för (mer info längre ner i avtalet), allt är copyright skyddat vilket gör att du inte får använda materialet i annat syfte."

Jag tog med hela stycket för att dom motsäger sig själva också, först så har dom ansvar för allt, men sedan i samma medning har dom inte ansvar för bilder?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Xanon
0

Minka:

Användaren " Hannap3rsson" på bilddagboken har en av dina bilder under 23 Augusti… (Vet inte om det hörde hemma här, men ändå…)

Emelie-G
0

Nu orkar jag nästan inte bry mig mer, många är ju bara små barn..Tungan ute

Arkan
0

Vi borde stämma hela stallet.se!!

Problemet är ju att när man blir medlem behöver man ju varken ge namn, asdress eller personnummer så man kan ju inte få tag på personen som tagit bilden om personen inte lyssnar per mejl och därför kan man inte anmäla.. Stallet måste verkligen se till så att man ger ut personuppgifter nu så man kan stoppa det här! Jag tror nästan de är enda lösningen!

Jag är inte aktiv där längre och raderade mitt stall för mer än ett år sen så jag har ju ingen aning om några av mina bilder ligger där och dräller i fel händer. Man skaffar ju hemsida för att man är stolt över sin kreativitet och vad man har åstakommigt med sin kamera. Man har lagt ner massor tid och PENGAR på sin hobby och vill visa det för värden, och kanske bli mer eller minre känd och käna lite extra pengar. Inte för att någon okunnig respektlös person ska komma och ta din egendom. De är precis som att man går på gatan och ser en bil och tänker *men gud, den här bilen va ju snygg*, startar och kör iväg helt gratis.

Jag har lagt ut 17000:- på min utrustning och jag vet fler här inne som har lagt ner ÄNNU mer pengar på sin kameraväska, Folk går ju och TAR saker som folk har lagt ner fruktansvärt mycket pengar på att ens kunna skapa!!! 

Jag har säkert 94578 stavfel, men jag orkar inte bry mig

divansson
0

"Travstall_solvalla"  har en bild på hästen "Temptation IW" som någon här har fotat.. som vanligt har jag glömt bort det..

Men den som har snott bilden är Kortess "med tllstånd" står det :P heh

Marija
0

#58 Tror att det är Monday som tagit den bilden!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ElinH
0

Eller hur, vad spelar det för roll.. det är ju bara på en internethemsida för barn. Det vore skillnad om de gjorde samma sak på t.ex. fotosidan eller bilddagboken och så.

Visst är det otroligt irriterande och jag förstår om ni retar er på medlemmarna (det gör jag med) men inget verkar endå hjälpa och stallet.se bryr sig inte heller så vad finns det att göra?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mari
0

Har hittat följande:

Hästnamn: StarDust
Stallnamn: EveTeckno
står tilloch med hennes stämpel på bilden :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Xanon
0

#58 Är nästan 99% säker på att Monday har tagit den bilden…

Monday
0

Yes box, det är jag som fotat bilden som "Travstall_solvalla" har. Tack Divansson!

http://www.regret-nothing.com