Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 323 ggr
Ankilika
0

Kritik på hoppbilder

Var och fotade hästhoppning i söndags. Vill gärna ha kritik på ett fåtal bilder. Jag skriver när det är fritt fram att kommentera.

Ankilika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är själv nöjd med bilden. Ekipaget kanske skulle ha varit mer åt vänster?

Ankilika
0

Tycker den här hästen är grymt fin!

Ankilika
0

Även den här var grymt fin!

Ankilika
0

Sådär, nu är det fritt fram att kommentera!

plarsson
0
  • Jag tycker att alla bilder är alldeles för tajt beskurna och har även en alltför kvadratisk form.
  • Skärpan ser ut att vara bra på alla bilder men det är svårt att avgöra när dom är så pass små.
  • I bild #4 och #3 har du lyckats med ljuset rätt så bra men i bild #1 känns det alldeles för mörkt och bilden ser oskarp ut. I bild #2 är det en aningen för ljust men det kan man lätt åtgärda i photoshop.

Slutsats:
Du har fångat skärpan bra på 3 av bilderna och någorlunda rätt del av språnget på alla utom nummer #3. Testa nya vinklar, zooma ut och få med mer av hindret och lek med slutare, bländare, ISO m.m. för att lyckats med ljuset. Kämpa på!

Anna
0

#1 Hade nog fungerat bättre i stående format, hästen är så centrerad samt den känns väldigt tajt på ovan- och undersidan. Jättehärlig bild i övrigt dock! Något mörk möjligtvis, lite trist ljus.

#2 Hästen är fin, bra del av språnget - men tycker den känns lite väl avkapad tyvärr. Hade du tagit 3-4 steg åt vänster hade du fått en (enligt mig) bättre vinkel. Känns något gul i färgerna plus lite sned.

#3 Tycker den är tagen lite för sent i språnget, ekipaget ser "hängande" ut över hindret. Lite gult och tråkigt ljus, i övrigt bra kvalitet ser det ut som.

#4 Väldigt härligt fångat, bra del av sprången, placeringen av ekipaget är bra. Däremot känns bilden sned och även här något trist ljus.

Alla bilderna känns alldeles för kvadratiska i sina beskärningar.

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ankilika
0

Tack så mycket båda två. Tar absolut till mig av kritiken :)

Hannybee
0

Gillar alla bilder, men det första bäst. :)