Fotoskrivare
Hejhej! :)
Funderar på att köpa en riktig fotoskrivare nu men vad ska man välja för sort? jag vet inte själv riktigt … :/ Berätta gärna vad din fotoskrivare heter och om den ger bra resultat och gärna priset också :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Min Canon PIXMA IP4500 kostar runt 1000-lappen, om inte mindre. Jättebra för sitt pris, har inga problem med den.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Okej :) var köpte du din? ger den fina reultat ??
Mvh. Ida Lundahl
#1 Hur ofta behöver man byta ut färgpatronerna till den och vad kostar de? Hur är kvalién jämfört med ett riktigt fotolabb?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag köpte/fick min i julklapp i vintras. Har inte bytt patroner än, de är lite mer än halvfulla.
Märker ingen jättestor skillnad mot fotolabbens kvalitet om man jämför med denna, men självklart är det säkert bättre kvalitet hos t.ex Crimson.
Mina kunder som fått utskrifter jag själv skrivit ut har aldrig klagat!
Det låter bra ^^ ska nog kolla runder lite nu.
Mvh. Ida Lundahl
Jag har en likadan som Anna =)
Vi har någon gammal Pixmaskrivare från Canon som ger finfina utskrifter :)
Okej :) får man fråga vad ni använder för papper att skriva ut med? xD
Mvh. Ida Lundahl
#8 Jag har Canon Photo Paper Plus semigloss.
#8 Jag har Canon Photo Paper Plus Glossy II. Ingen aning hur bra det är, fick det i födelsedagspresent. Men hittills tycker jag det funkat bra, återkommer när jag testat det lite mer =)
#9 Okej :) Jag känner mig efter när jag frågar så mycket x'D men kan typ inget om sånt men asså finns de olika storlekar på pappret?
Mvh. Ida Lundahl
Jag har också en canon PIXMA Ip 4500 och jag tror priset på den ligger runt 800-900.- nu på datorbutiken.se/com där jag köpte min.
jag använder ILFORD Gallerie (den röda) och det pappret är himmelskt, har inte hittat nått som är bättre men den är rätt dyr men man får verkligen vad man betalar för :)
den finnsi A4 och i 10x15
A4an kan man ju skära till sen om man skulle vilja ha andra storlekar :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 Tack :) en canon PIXMA Ip 4500 står på min önskelista nu xD finns på elgiganten för 739:- är de lagom?
Mvh. Ida Lundahl
#13 Det är lagomt, betalade 1119.- för den med frakten i typ januari/februari så den har sjunkit mkt i pris :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
ok :) Men den får sättas på önskelistan då ^^
Mvh. Ida Lundahl
#4 Har du skrivit ut mycket med den då?
/ ElinH
#16 Min är lite mindre än halvfull på färgerna (de två svarta är fortfarande fulla) och jag har skrivit ut ungefär 25-30st bilder i A4 format, ca 3st bilder i 10x15 och kanske sådär 15st vanliga papper med bara svart text från worddokument.
Det sitter ju 5st patroner 2st med svart och 3st med färg. Och det verkar som att det är färgerna som tar slut först.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Funkar alla sorters papper i skrivaren? alltså även om det inte är från canon ?
Mvh. Ida Lundahl
#1 Jag har också den. Den är jättebra ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#19 Vad andvänder du för papper?
Mvh. Ida Lundahl
#20 Canon Photo Paper Plus High Gloss ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#21 vet du om de funkar med andra papper (känner mig jätte du som inte vet
)
Mvh. Ida Lundahl
#22 Ja klart det fungerar med andra papper :)
Jag använder ILFORD och annat papper men det blir ju en stor skillnad på kvalitetén när man skriver ut :)
Av de jag provat med så tycker jag det blir bäst med papprena från Ilford.
Det finns ju en del inställningar i skrivaren också som man ställer in vilket papper man använder så jag tror att det går med vilket papper som hälst, läs på kartongen bara :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#22/23 Tänkte bara säga lite i disskussionen om papper, Ellinor(Monday) och jag köpte HP papper tror jag till hennes Epson skrivare av någon anledning och trodde att det skulle fungera iom att Canon pappret fungerade till den. Det funkade dock inte sådär jättebra, bläcket la sig i princip ovanpå pappret och sjönk inte in - därför inget vidare resultat - skumma färger, linjer i bilden, etc. Så det bästa är att använda Epson papper till en Epson skrivare, Canon papper till en Canon skrivare etc, men det kan även fungera med annat papper (:
#23-24 Tack för hjälpen! :) Får väll helt enkelt prova mig fram ^^ men vad tycker NI glansigt elr matt papper?
Mvh. Ida Lundahl
Vi har en Canon Pixma MP110. Har inte testat att skriva ut ännu, så om det blir bra återstår att se…
Ingen med papper? :S
Mvh. Ida Lundahl
#25 Jag tycker matt annars speglar det sig så mycket i fotot.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#28 Ok :)
Mvh. Ida Lundahl
#25 Jag tycker att det ska vara halvglansigt ;)
Inte för matt, då ser det ju ut som ett vanligt papper nästan men inte för glansigt eftersom det spelgas så mycket i det då.
/ ElinH
#29 Menade halvglansigt :P Kollade på mitt fotopapper och det är inte alldelens matt och inte alldelens glansigt :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#30-31 Okej! :) Tror de blir de då ;)
Mvh. Ida Lundahl

haha, jag har förkärlek till matt papper, men på större utskrifter tycker jag faktiskt att glansigt nästan gör sig bäst.. eller nej, jag skulle nog säga matt ändå, haha. Nejmen det är ju en smaksak ^^
Matt eller semi-gloss!
Föredrar också Semi-gloss eller matt.
Ok :) Verkar som matt elr semi-gloss elr hlavmatt är bäst ;)
Mvh. Ida Lundahl
Vad är semi-gloss då, halvglansigt?
/ ElinH
#37 Precis :)
Vi får se va de blir de bästa är nog att prova sig fram! :)
Mvh. Ida Lundahl