Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 623 ggr
LovisaJacobsson
0

Nikon D80

Äntligen har jag beställt en Nikon D80 och som förhoppningsvis kommer i slutet av denna vecka (v.36)

Så efter att den är betald så hade jag tänkt börja spara till ett telezoom, Så då undrar jag om ni har några förslag på ett bra och relativt billigt Objektiv?

Cavello
0

Tamron och Sigma har ju alltid sina billiga telezoomsvaranterar (55-200mm och 70-300mm) men om jag vore du så skulle jag satsa på ett orginal, Nikkor 55-200mm, mer kvalitet för pengarna.

Jojaton
0

Håller med Cavello, satsa på ett Nikkor 55-200 (VR?) Vad får du för optik till kameran?

Johanna - Instagram

LovisaJacobsson
0

#2 får med 18-55, ja har funderat på det.. någon som vet vad ett sådant kostar?

vad menas med VR?

Jojaton
0

#3 VR - bildstabilisering. Kolla pris på www.cyberphoto.se

Johanna - Instagram

LovisaJacobsson
0

Tack för hjälpen :D

reevilo
0

Tamrons 70-200 2,8 är ganska okej, om du inte har jätte höga krav på knivskarpa bilder.

Flaxii
0

Jag har ett Nikkor 55-200 VR. Köpt för ungefär 2500 på Expert. Jag är jättenöjd med det :)

neonrosa
0

#6 Jag tycker bilderna blir knivksapra med det objektivet! Fats nu är ju det inte precis billigt, 7000:- kostar det ;)

reevilo
0

#8 Njaa det kan jag inte riktigt hålla med om, men det kan vara jag som är för kräsen…

Ha det bra

LovisaJacobsson
0

#7 okej, jag har typ bestämt mig för det :)

marika-J
0

Rekomenderar ett 70-300. Min kompis har ett 55-200 och hon tycker inte att man kommer långt alls med det. hon ska sälja det och köpa ett 70-300 ist. Själv har även jag beställt ett sådant med en bekant till oss som åkte till USA i dag..

ElinH
0

#11 Men det är inte så stor skillnad på 200 och 300mm dessutom är det svårt att få till skarpa bilder på 300mm, och svårt att lyckas hålla det tillräckligt stilla utan stativ.

Jag har/hade/har snart fått tillbaka mitt Nikon 55-200, utan VR. Tyckte det var riiktigt bra :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaxii
0

#11 Jag tycker att jag kommer ganska långt med mitt. Några enstaka gånger har jag väl känt att jag kanske behövt zooma lite till, men å andra sidan är det svårare att få skarpa bilder med zoom på 300 mm, precis som Manet säger.

Anna
0

Jag har ett 80-200 och ett 70-300. Ibland tycker jag 200mm kan bli lite kort, men inte så pass mycket att det inte går att "beskära sig närmare".

Det blir sällan bra kvalitet på bilderna om man fotar handhållet på 300mm.

Så jag tycker helt klart att du ska satsa på Nikons 55-200 med VR.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LovisaJacobsson
0

Okej, det lutar helt klart åt det.

Jag har hört att kvaliten på bilderna mellan Nikkor och sigma/tamron inte är så stor, vad har ni för åsikter om detta?

Toltaren
0

Har ett såndant som #7, använt i ca 1½år och tycker att det börjar bli lite trist nu, trots att bilderna OFTAST blir rätt bra, beror rätt mkt på väder och ljus =)

LovisaJacobsson
0

#16 men har du haft det i 1½ år så måste du ha varit rött nöjd med det?

IdaL
0

#15 Nikkor är varmt rekomenderat! :) sigma/tamron har inte lika bra kvalité som själva orginalet ;)

Toltaren
0

#17 Jo, klart jag är, men nu på sistone så är det lite tråkigt, har börjat leta nytt nu, men till en början är det ju jättebra, och inte så dyrt ;)