Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 731 ggr
neonrosa
0

Kritik på porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom ihåg att öppna bilden i nytt fönster, annars försämras kvalitén

För några veckor sen var jag och fotograferade på svensk ridponny riks, och fick då den här bilden på hästen Diablo.

Ena dagen gillar jag den och ena inte alls, så jag antar att det är en smaksaksbild. Stör mig själv väldigt mycket på det vita till vänster men vet tyvärr inte hur jag ska göra för att få bort det.

Så, kom med massa kritik nu!

Nikon D80 + Tamron 70-300/4-5,6 @ ISO 100, 1/160 och f/5,6

Anna
0

Jag förstår idén men gillar tyvärr inte bilden. Tekniskt är den bra, men nä, den faller mig inte i smaken. Känns bara avklippt enligt mig, även om jag förstår att det var så du ville ha den ;)

Huvudet (det lilla man ser) känns opropertionerligt stort ut i jämförelse med resten av kroppen också, troligtvis beroende på vinkeln.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Xanon
0

En sån här bild blir jättesnygg när hela huvudet är med, och hästen kollar åt sidan. Detta känns tyvärr bara avklippt… Apropå det vita, varför inte bara klona bort det med hjälp av gräset till höger?

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

neonrosa
0

#1 Tack för din kritik =) Själv tycker jag inte den ser opropertionerlig ut, men jag kan se fel.. ;)

#2 Okej, tack för din åsikt! Är jättedålig på att klona, vågar inte ens försöka :p

neonrosa
0

Skickar med en som är i en liknande vinkel, här ser man dock sidan av hästen mer samt huvudet.

Lininaa
0

Jag gillar idén men tror att bilden skulle göra sig bättre med lite annorlunda redigering.

Helst skulle jag vilja se ögat, men jag antar att det är kapat redan i originalet? Jag skulle i alla fall klonat bort det vita, gjort bilden sv/v (alternativt sepia eller lite blåtonad) och exprimentera lite med kontrasterna etc. Tror att den skulle göra sig bra som lite "plattare" (mindre kontraster och lite gråare färger) faktiskt, det skulle göra den mer annorlunda. Men om den verkligen skulle bli bra är svårt att säga när man inte sett den så ;)

Marija
0

Håller med Lina, sen vill jag också ha med ögat. När man inte ser ögat blir bilden väldigt opersonlig!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

neonrosa
0

Tack för kritik :)

#5 Försår hur du menar! Testade att göra den i SV och tyckte själv inte alls det blev bra, bilden blev livlös och platt, men jag kan ladda upp en här sedan ifall du vill se ;)

#6 Själv gillade jag att ögat inte var med men det är absolut en smaksak! :)

Lininaa
0

#7 Jag vill gärna se den i sv/v =)

mickis_z
0

Tog mig friheten att prova klona bort det vita, och det gjorde en väldans skillnad. Tycker faktiskt om bilden, gillar när dom är lite annorlunda! :)

FeliciaS
0

Gillar tyvärr inte bilden… Tycker det är för mycket luft till höger och hästen känns för avklippt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Magster
0

Den var helt klart bättre klonad, lite skarpa kanter kanske, men den känns tyvärr bara avklippt enligt mig också.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

mickis_z
0

#11 Bara för det gjorde jag kanterna lite mjukare ;)

elinnn
0

#4: Han är så fin min lille nye ponny! Gillar bilden jättemycket, skulle nog vara fin i s/v också :)

Hannybee
0

Helt klart bätte när det i bakgrunden var bortklonat, men jag gillar den fortfarande inte så mycket… Tyvärr.

neonrosa
0

Hade en idé förut om en redigering av bilden.. Blev inte alls bra men ni förstår tanken ;)

neonrosa
0

Och utan trädtopparna..

Anna
0

Jag tror att om man hade fått se öronen hade det givit bilden en personlig charm och sett mer ut som en hästbild. Jag gillar den tyvärr inte som den är nu.

annaattlid.se

neonrosa
0

Tack =) Vad är det som gör att det inte ser ut som en hästbild?

Anna
0

Jag tycker bara att bilden blir så stel och avklippt när varken ögon eller öron syns. :p

annaattlid.se

Flaxii
0

Jag förstår också idén, och sådana bilder blir ofta väldigt fina, men då vill jag se hela huvudet. Nu känns den, som andra sagt, bara avklippt, så för mig funkar det inte. Hade hela huvudet synts så hade den blivit jättefin, för tekniskt sett så är den bra.

Emelie-G
0

Gillar idén och bilden, speciellt med människan bortklonad :)  Hade dock gärna sett ögat med i bilden också.