Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 707 ggr
FridaW
0

Ang. bildförsäljning

Jag har nu i höst börjat fundera på att ta betalt för mina bilder, om ägarna till hästarna vill köpa bilder. Tidigare har hästägarna fått ett flertal bilderna på CD-skiva helt gratis.

Först och främst vill jag inte att priset ska vara för högt, då jag hellre vill ha ett lågt pris. Jag har tagit reda på att det kostar ca 10 kr för en CD-skiva+fodral och ca 11kr för frimärkerna(2st). Vad tycker ni att jag ska sätta för pris per bild? Jag kommer inte sälja utskrifter, utan bara bilder på CD eller via mejl.

Vet att detta kan vara svårt för er att bestämma, men vill gärna ha lite förslag.

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

Anna
0

Minst 20-30:- per bild enligt mig.

Jag tar själv 60:- per bild, men ger också kraftig mängdrabatt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-G
0

Du kanske kan börja med 20-30:-/bild och sedan höja priset successivt?

LindaKarlstrom
0

Just nu tar jag faktiskt 100 kr för en stor digital bild (men ger mängdrabatter) fick nämligen en utställning av en fotograf som sa att jag/vi inte får ta så lite betalt för att vi då dumpar alla andras priser. Men när jag började ta betalt tog jag 30 kr per bild.

Anna
0

#3 Och 100:- är nog också ganska lågt egentligen… :)

annaattlid.se

FridaW
0

#1 Okej, det är nog ett bra pris. Tack!

Om jag tar 20-30kr/bild, vad tycker du att jag ska ha för mängdrabatt?

#2 Ja, så kan jag göra! Bra idé, tack!

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

FridaW
0

#3 Okej, men 100kr är nog för mkt för mig.

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

LindaKarlstrom
0

#4. Javisst, hon rekomenderade mig att ta absolut minst 200, men jag kände att jag inte ville höja så mycket.

Anna
0

#7 Nej, så mycket skulle jag inte heller vilja ta. Mellan 50-100:- per bild tycker jag är helt okej.

annaattlid.se

LindaKarlstrom
0

#6. Det är alltid bra att börja låkt och höja sen! :)

FridaW
0

#9 Ja, hade tänkt det. Så tar 20 eller 30kr. Men om man nu har mängdrabatt, tex om man köper över 5 bilder. Vad ska man ta för pris då? Något förslag? :)

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

LindaKarlstrom
0

Jag tycker faktiskt inte att du behöver ha någon mängdrabatt om du bara säljer bilder för 20-30 kr / st, fast det är bara min åsikt. :)

FridaW
0

#11 Okej. Kan ju annars börja ge mängdrabatt när/ifall jag höjer priset. :)

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

ElinH
0

#12 Precis, annars kan du ju skicka med någon extrabild och du tycker att kunden köper bilder för en stor summa. :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

FridaW
0

#13 Smart idé, det kan jag ju göra! :)

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

Flaxii
0

Ni som ger mängdrabatt, hur mycket ger ni i mängdrabatt och vid hur många bilder?

Lininaa
0

#15 Jag har som "regel" att alltid ge mängdrabatt vid köp av över 8 bilder, dock är jag dålig på att hålla det så "högt" och ger väldigt ofta mängdrabatt även om det rör sig om mycket färre bilder :p Har inte någon speciell summa eller liknande, utan tar var jag tycker känns bra.

Flaxii
0

#16 Okej. Men hur mycket brukar det röra sig om? Typ "Vid köp av 8 bilder eller fler så är priset xx :- /bild". Brukar du typ dra halva priset eller ja, på ett ungefär?

Lininaa
0

#17 Det beror alldeles på hur mycket det skulle blivit från början. Jag ger mer rabatt om det t.ex. rör sig om 600kr än om det rör sig om 200kr.

jojjehanna
0

#7 törs man fråga vilken fotograf det var?

Mari
0

#15 Jag brukar ge mängdabatt om priset överstiger 500.- med digitala bilder eller att det är fler än 8st.
Har inget bestämt pris jag sätter ner det till men det brukar bli rabatt med 100-200.- beroende på hur mkt de köper. Ska försöka luska ut nått system så det fungerar bättre i framtiden

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[MajaWrangstadh]
0

#3 Hm, värt att tänka på faktiskt!

LindaKarlstrom
0

#20. Jag har börjat ge 10% rabatt vid 10 bilder för hemsidan och 20% för 20 bilder osv, alla verkar nöjda med det systemet! Sen har jag gjort olika paket med bilder.

Mari
0

#22 Tack för tipset, har funderat på det men undrar om jag inte ska ta lite mer rabatt :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jojjehanna
0

#22 då vill jag beställa 100 bilder av dig ;-)

LindaKarlstrom
0

#24. Du var rolig du ;) Ger inte mer än 30% rabatt i noläget, för jag tror inte att folk vill beställa fler foton :P

jojjehanna
0

#25 Jag förstod att det inte skulle gå Skrattande men försöka duger Oskyldig

Skämt å sido, inget dumt system.

FridaW
0

Jag har en fråga till. Om det är så att ni har fotat på en tävling eller så och några köper bilder. Hur betalar då kunderna för bilderna?

Hälsningar Frida
fridawestergren.com

Mari
0

#27 De betalar till mitt konto så skickar jag bilderna till dem när jag ser pengarna :)
Har även mött upp kunder i staden och fått pengar direkt i handen i byte mot bilderna :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FridaW
0

#28 Okej, tack! :)

Hälsningar Frida
fridawestergren.com