Olika sorters autofokus
I min kamera kan jag välja mellan tre olika sorters autofokus, AF-A, AF-S och AF-C.
Vad är skillnaden mellan dessa, och vad använder ni för sort till hästfoto?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Om du berättar vad du har för kamera kanske det är lättare för någon att hjälpa dig.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har en Nikon D50 :)
/ ElinH
Okej, nu har jag faktiskt lyckats ta reda på vad de olika lägena betyder och gör.
Men vad brukar ni använda? :)
/ ElinH
Kan du inte berätta? :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
AF-S: Fokuserar en gång, håller detta tills du tar bilden. Det vill säga att jag väljer ut en punkt där jag vet att hästen ska passera (t.ex. ett hinder) och håller in avtryckaren halvvägs så den fokuserar tills hästen kommer till punkten och trycker då av helt.
AF-C: Fokuserar obereonde av om du trycker av eller inte. Så du kan följa hästen med kameran och sedan trycka av när du vill. Observera dock att kameran tar bilden när du trycker vare sig hästen är i fokus eller ej (det gör inte AF-S)
AF-A: Känner av vilken typ av autofokus bilden behöver och väljer sedan om det ska vara AF-C eller A.
Så frågan är ju vad som lämpar sig bäst för hästfoto…
/ ElinH
Båda två tkr jag du ska använda AF-S när du fotar hinder och AF-C när du fotar den i galopp o.s.v
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Använder mej alltid av AF-S, tycker att det fungerar bra. Har inte provat något annat heller :p
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag använder AF-A men ska testa med AF-S nu eftersom jag är missnöjd med skärpan på vissa bilder.
#6 Ja det låter som om det skulle funka :)
Vilken typ av fokus har ni då, alltså specifikt, dynamiskt eller närmaste?
/ ElinH
Använder AF-C, fungerar mycket bra! Bara man lär sig att vara noga med när man trycker av, autofokusen på min D200 är lite snabbare än mig så ibland missar jag fokus ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
AF-C, fungerar bra :)
Mvh Ida
www.krusfoto.se