Vilken systemkamera ska jag välja?
Hejsan, jag kanske ska köpa en systemkamera och har svårt att välja mellan Nikon D40 + 18-55 och Nikon D60+18-55 Vilken av dem är bäst?
Nikon d40 är billigare med Nikon d60 är lite bättre eller något. Jag är totalt okunnig ;)
D40 är en kompakt och lätt kamera med höga prestanda som gör att alla kan ta fantastiska bilder med en SLR-kamera. D40 har utformats särskilt för att vara lätt att använda. Du får tillgång till samma digitala och optiska tekniker som professionella fotografer, utan att behöva handskas med komplicerade funktioner.
Allmänt
-Digital zoom
Nej x
-Antal MegaPixlar
6 MPixel
-Typ
Spegelreflex
Anslutningar
-Pictbridge
Ja
-USB
USB 2
Bild
-Bildupplösning, Max
3008x2000 Pixel
-Bildkompression
JPEG,RAW
Display
-Storlek
2.5
-Antal pixlar
230000
Funktioner
-Optisk sökare
Ja
-Rörlig video
Nej
-Vitbalans
Auto
-Självutlösare
Ja
Lagring
-Minneskort
SD
Optik
-Ljuskänslighet, Auto
Ja
-Ljuskänslighet, Max
3200
-Ljuskänslighet, Min
200
-Fokus
Auto/Manuell
-Slutartid min
30 s
-Slutartid
1/4000 s
-Exponering
programautomatik, tidsautomatik, bländarautomatik, helt manuell
Bildsensor
-Spegelreflex storlek
23.7x15.6 mm
Vikt
1.96 kg
Mått
94x126x64 mm
Kopierad från ww.siba.se
D60 är en högpresterande digital SLR-kamera i DX-format med en upplösning på 10,2 megapixel. Den är enkel att använda och hantera, och sålunda perfekt när du vill utforska de digitala SLR-kamerornas magi. Vardagssituationer kan anförtros kameran i AUTO-läge; om du vill ha mer kreativ kontroll kan du testa ett av de många alternativen. Kreativa funktioner i kameran är lättåtkomliga via en intuitiv meny. Bekvämlighet prioriteras genom en roterande informationsskärm som följer kamerans orientering, en självrengörande inre mekanism och en sensor i sökaren som inaktiverar monitorn. Den här kameran är redo att följa med dig överallt med en näst intill omedelbar uppstarttid och ett litet kamerahus. Med D60 är fantastisk fotografering inom räckhåll.
Allmänt
-Typ
Spegelreflex
-Antal MegaPixlar
10 MPixel
Ljud
-Ljudinspelning
Nej
Anslutningar
-HDMI, Ut
Nej
-A/V - ut
Ja
Bild
-Bildstabilisering
Nej
-Bildupplösning, Max
3872x2592 Pixel
-Bildkompression
JPEG,RAW
Display
-Antal pixlar
230000
-Storlek
2.5
Funktioner
-Belysning/blixt
-/Ja
-Sekvenstagning
3 b/s
-Självutlösare
Ja
-Vitbalans
Auto/Manuell
-Optisk sökare
Ja
-Rörlig video
Nej
Lagring
-Inbyggt
Nej MB
-Minneskort
SD
Optik
-Ljuskänslighet, Auto
Ja
-Ljuskänslighet, Max
3200
-Ljuskänslighet, Min
100
-Fokus
Auto/Manuell
-Slutartid min
30 s
-Slutartid
1/4000 s
-Exponering
programautomatik,tidsautomatik,bländarautomatik,helt manuell
Anslutningar
-WLAN
Nej
Funktioner
-Ansiktsavkänning
Nej
Bildsensor
-Spegelreflex storlek
23.6x15.8 mm
Vikt
1.697 kg
Mått
94x126x64 mm
Kopierad från www.siba.se
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Det blev lite långt :) Men vilken av dem tycker ni att jag ska ta? Jag är totalt okunnig och vill gärna ha svar :)
Det är ingen större skillnad på kamerorna. Jag skulle ha köpt D40 eftersom den är billigare och i princip samma kamera som D60 som kostar några tusenlappar mer.
Om du vill fota hästar borde du fundera på ett teleobjektiv, t.ex. Nikons egna 55-200. Viktigt att veta om båda kamerorna är att de saknar autofokus så du måste köpa ett objektiv med inbyggd af om du inte vill fokusera manuellt. (Kan bli knepigt vid hästfoto)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Låter bra, ska kolla upp kameran
Men hur mycket kan en sån gå på då?
En D40 kan du få loss på runt 3000 numera, tror Expert har billiga D40:s. Objektivet Nikkor 55-200 med VR (vibrationsreducering) går på ca 2500 på Expert. Jag har Nikon D40 samt Nikkor 55-200 VR och är mycket nöjd med utrustningen. Speciellt som första system är D40 bra då den är mindre och behändigare t.ex.
Sen finns det ju även andra objektiv från olika piratmärken, t.ex. Tamron och Sigma. Du kan få ett 70-300 från tamron för runt 1700, men å andra sidan fungerar Nikon naturligtvis bäst med sina egna objektiv, sen så har jag hört många som haft problem med sina Tamronobjektiv och så är det dessutom svårare att få skarpa bilder med en zoom på 300 mm. Till hästfotografering räcker 200 mm absolut.
Ehm ja…hoppas det inte blev för mycket babbel nu x)
#5 Nej då! Jag ska nog köpa d40;n fast jag tror inte att jag ska köpa ett nytt objektiv ännu, möjligtvis mot julafton