Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 823 ggr
Sashhi
0

Fota på stuteri?

Hej ! Hur går ni om ni vill fota på ett speciellt stuteri ? Frågar ni via mejl, eller hur går ni ?

För är riktigt sugen att åka till något stuteri här borta. :)

Not your mom, not your milk.

Magster
0

Att fråga via mejl borde vara en bra idé, eller ringa. Om du inte vill vänta med att nån bokar dig förståss, vilket kan ta tid.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Sashhi
0

#1 - Ja, ska nog ta och mejla ett par stuterier här omkring i Stockholm.

Anna
0

Jag började också så, förra sommaren, genom att mejla runt till alla närliggande stuterier jag kunde hitta. Det gav resultat - i år har jag inte behövt mejla utan de har hört av sig själva =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Sashhi
0

#3 - Bra, ska bombadera folket. x) Har mejlat ett fullblosstall hittils. :)

Emelie-G
0

Också jag började med att maila, men nu kontaktar de mig istället när de vill att jag ska komma igen :)

Koohinoora
0

Någon som vet nått bra ställe att söka på? Försökte på googlem men verkar knappt finnas några i värmland :S

MLAfoto
0

det är surt att bo där jag bor! det finns varken tävlingar, stuterier, utställningar eller andra evenemang att fota .. närmaste är väl på ca 8 mils håll .. =/

Koohinoora
0

#7 Ett tips, det är föl premiering på Karlstad RK den 30 - 31 augusti :)  Fasst det kanske är för långt? :)

IdaB
0

#6 du kan gå in på eniro, 118 100, gula sidorna o.s.v sen söker du på stuteri och skåne (i mitt fall) så får du upp registrerade stuteri i ditt "län" ;) Så gjorde jag :) Men testa på alla sidor för man får upp olika hela tiden x)

MLAfoto
0

#8 Okok (= Ska se om jag kan ta mig dit, ca 10 mil och vi ska rida ner hästarna från betet på lördagen och på söndagen kaanske vi ska åka till Segersjö.

Vilken dag ska du åka dit isf? vi kanske ses då (= men som sagt är det ju ändå 10 mil och bensinpriset går ju inte neråt lika raskt som det har gått upp och jag vet inte hur det är med bussförbindelse dit ut? någon som vet?

Koohinoora
0

#10 Jag tänkte försöka åka båda dagarna, men är ju även Lilleruds dagarna samma helg så kanske åker dit en av dagarna. Men beror på om mamma jobbar och sånt.

Lininaa
0

#8 / #10 Jag ska dit på söndagen förhoppningsvis =)

Koohinoora
0

#12 Okej ;) Jag så dig allt på Ponny hoppningen på KRK förresten ;)

Flaxii
0

När ni började mejla runt till stuterier och fråga om ni fick komma, när ni då väl var där, ställde ni några krav typ att hästägaren ska ställa upp hästen osv.?

Lininaa
0

#13 Såg dig också ;)

jojjehanna
0

Jag tycker ni ska tänka på att vara ödmjuka och inte ställa så stora krav på ägarna. Ni kan helt förstöra chanser för fotografering fler gånger om ni missköter er. Tänk på att många uppfödare har andra arbeten, kanske på heltid. De har inte oändligt med tid för att visa runt, borsta, ställa upp etc alla hästar. Vet att i en liknande tråd för länge sen skrev Jenny som har Moflostuteri om just detta hur hon tänker sig besökare. Att hon inte skulle ha tid att ha alla hästar utställningsfina för ett besök. Sök gärna och se om ni hittar det, det var tänkvärt inlägg.

Anna
0

#16 Bra skrivet!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Koohinoora
0

Bäst är ju om man frågar vad stuteri ägaren själv vill ha för bilder osv :)

jojjehanna
0

#17 tack!

Kan ju komma med ett exempel. Besökte en gång två stuterier i England. Det ena hade säkert 150 ponnyer. Jag fick fota dem i hagen, som de såg ut. Någon hingst ställde han upp direkt ur boxen. Han hade aldrig haft tid/ork/lust att fixa i ordning hästarna för mig. Han sa också att om jag väntar mig utställningsklara hästar så kommer jag fel. Men det var skitkul att se, fick massor av fina bilder (ska nog sätta ett urval på hemsidan). Dessutom är jag ju avelsintresserad och där kunde jag se flera generationer.

Nästa ställe hade kanske 30 hästar. En del fick jag se i hagen, en del i boxen, en del togs ut och var då fint iordninggjorda med bästa tränset etc. Det var grädden av hästarna som var iordninggjorda och det var nog två om jag minns rätt.

OK, detta var i England men kunde lika gärna ha varit här hemma.

HBKbruden
0

Vad skriver ni i mailen då? På ett ungefär?

Anken
0

#4, Vad heter fullblodsstallet?

HBKbruden
0

puttputt

Anken
0

Jag hade iallafall prao för några år sen på ett arabstuteri i typ tumbatrakten tror jag, det hette Wedan om jag inte miss fel. Där har dom (eller hade) en sjukt fin arab som hette Jamb. Den superfin men det är svårt att ta sig till stuteriet kommunalt, det är sjukt långt att gå ifrån bussen.