Ska köpa ny kamera...
Min 30D är så himla sliten (och har aldrig varit helt fräch egentligen) så nu är det verkligen dags att köpa en ny kamera. Väger fram och tillbaka mellan en 40D och en 5D. Kan inte bestämma mig. Egentligen vill jag ha en 5D "bara för att" men den är så dyr, och behöver jag verkligen en 5D? 50D är jag oxå sugen på pga. att den har så många megapixels, men det går nästan att få en beggad 5D för priset av en ny 50D. Hjälp mig att reda ut mina tankar tack! :)
Jag är inte alls så insatt i Canons kameror, men såg att 5D bara tar 3 bps och 50D 6,3. Som häst/djurfotograf är ju en snabb kamera klart en fördel, men du kanske känner att det räcker med 3 pbs?
#1. Det är det som gör att jag inte vill ha den, bara 3bps, men samtidigt har jag pratat med en kattfotograf som sa att jag borde byta upp mig till en fullframe kamera så snart som möjligt… Men det lutar mest mot 40D tror jag. :)
Jag är som #1 Lininaa inte insatt i canon, mitt enda tips blir då att satsa på att köpa en kamera som inte är begagnad. Man har verkligen ingen aning när någon haft den innan.
Eller så får du kolla på någon begagnad som bor nära dig- så att du lätt kan komma och känna lite på kameran, den kanske är lika sliten som din gamla trots att den nya blir en bättre kamera.

Om det lutar mot en 40D så skulle jag istället ha satsat på en 50D…
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Som hästfotograf skulle jag valt 40D (den jag själv sparar ihop till) eller 50D som dock är ny och därmed betydligt dyrare. Annars är det ingen större skillnad.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Linda, jag säger bara såhär. 5D är en helt underbar kamera, klarar du dig med "bara" 3 fps så satsa på den. Begagnad kan du hitta den för runt 11000:- i bra skick inkl. batterigrepp. Dock är den ju 3 år (?) gammal och tekniken är ju helt klart bättre i 40D/50D.
Fördelar med 5D är ju att det är FF, dock är det även en nackdel för visa objektiv tecknar inte så skarpt ut i kanterna.
Själv så är jag riktig för att köpa begagnat, det är bra och man får det oftast riktigt mycket billigare beroende på vad man köper. Se till att hitta en seriös försäljare bara, behöver du tips så säg till på msn. Jag har säkert någon kompis som vet vem som säljer en 5D och vem som är seriös.
Ska du satsa på en 40D så satsa på en 50D istället, det är små saker som gör den bättre än 40D. Saker som ibland är oanvändbara och ibland livsviktiga.
/B.
#6. Tack så mycket!
Ska höra av mig om jag behöver någon hjälp.
Ja har du råd tycker jag att du ska köpa en 50D :)
Det verkar som man får lite mer för pengarna där :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tycker du ska köpa en 50D, har inte så bra koll på Canon men har läst om den och tycker att den verkar riktigt bra!
Hur stor är prisskillnaden mellan D50 och 5D?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vad står bps för?
#11 Bilder per sekund :)
/ ElinH

Elin din datanörd, det kunde du ju ha sagt face to face. Du sitter ju trots allt 1 m ifrån mig ;)
#13 haha då kunde ju du säga det du skrev face to face XD
#10. I princip ingen om man köper en beggad 5D
#14 Haha, justde FRIDA! :o ;)
#15 Okej , men då hade jag kört på 50D! :)
/ ElinH

Men hon lyssnar ju inte på mig ;) Men läser - det gör hon!
DATORNÖRD ;-)
Närå. Sorry för trådkap.
Linda. Satsa på en 5D :)

# 17 och det kommer från rätt person, du lyssnar ju inte heller! :o
Jag tycker nog också att du ska satsa på 50D, Linda.
Lycka till =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tycker 50D.
jag gillar min 5D och har nog aldrig tyckt jag behövt flerbps men jag fotar inte så mycket hoppning tex där det kanske märks mest. Men var det bara 3 bps? har för mig det var lite fler men jag minns säkert fel. tror också begagnat är helt ok. har dock ingen koll alls på 50D.