Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1032 ggr
Vemsan
0

Suddiga bilder!

Hej! När jag fotograferar hästar använder jag mig utav ett Sigma 70-300 4-5.6 DG APO Zoom Macro till min Canon EOS 400D. Dock upplever jag ofta att objektivet hackar och inte hittar fokus även under bra ljusförhållanden(kan även få klarsignal från kameran på One Shot fokus, men endå är det helt oskarpt). Jag undrar om detta beror på att det är fel på själva objektivet, själva kameran eller om det är för att zoomen är så pass lång. Har tyvärr raderat alla dessa bilder :/ men liksom man ser att hästen är fångad i språnget och allt, bara att det inte finns skäpa NÅGON STANNS i hela bilden.

Hälsningar Vemsan

mimmibackman
0

Det kan nog bero objektivet, visst sägs just det objektivet vara den bästa i sin brännvidd/prisklass. Men en glugg på för 2k så blir det ju inte mkt bättre, tyvärr .

Vemsan
0

hmm okej , men ska prata med dom i affären och se vad dom säger. För liksom mer än hälften av alla bilder blir oskarpa, snacka om slöseri av exponeringar.

Hälsningar Vemsan

Madick
0

Har den alltid varit sån eller blivit nu? Det låter mer som om det är något fel på kopplingen mellan objektiv och kamera. Kanske batterismuts eller nåt.

Ta lite nya bilder och lägg upp så får vi se. Och skriv alla inställningar du har.

mimmibackman
0

#2 Aa, gör det. och gör även som #3 skriver, så får vi se hur dem ser ut och lägg upp i stort format.

IdaSH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har exakt samma problem själv, med samma objektiv. Sjukt störande att komma hem från en hopptävling och bli tvungen att slänga tre fjärdedelar av bilderna pga oskärpa.

Har mixtrat mellan en massa olika inställningar, bländare och sådant men det blir bara inte bättre.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Magster
0

Objektivets fel, ett tips är att inte fota på helt inzoomat. Men som sagt, man får inte mycket mer än vad man betalar för för de där objektiven.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

IdaSH
0

Längre än 200mm går jag aldrig nu för tiden. Denna oskärpa visar sig dock bara när jag fotar rörliga saker som typ hästsport. När jag fotar porträtt kan man ändå se skillnad på skärpa och oskärpa i bilderna.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Vemsan
0

#7 sådär blir det för mej med ! man ser att hästen hoppar å allt men det finns ingen direkt skärpa , allting bara smälter ihop :/

ska iväg på söndag och fota. får se hur det blir då *håller tummarna*

Hälsningar Vemsan

Magster
0

#7 Om du fotar i sportläget kan det vara lite mar kamerans fel än objektivets. Hur mycket fotar du manuellt? Blir det oskarp även om du ställer in allt själv?

Medarbetare på Hästfoto.

IdaSH
0

#9 Då jag har en D200 finns endast de halv- och helmanuella lägena. Har provat alla dessa med samma resultat. Håller på att spara ihop till ett bättre och framför allt skarpare objektiv. Blir det fortfarande samma sak funderar jag på om det är kameran eller objektivet det beror på. Eller så är jag kanske helt enkelt bara en dålig fotograf ;)

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Magster
0

#10 Om du ahr en D200 så är ditt objektiv helt fel ute! Det gör inte D200 rättvis nånstans. En sådan avanserad utvecklad kamera behöver objektiv som väger upp det. Tyvärr kostar det ju därefter.

Medarbetare på Hästfoto.

IdaSH
0

#11 Jo, det har jag förstått för ett tag sen. Ska bli intressant hur pass bättre bilderna kommer se ut med ett 80-200/2.8. Hoppas på förbättring (;

Mvh Ida

www.krusfoto.se