Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 578 ggr
Anna
0

Extern hårddisk - hjälp?

Efter att ha tampats med inte mindre än 3 virus på 2 dygn och äntligen blivit av med dem utan större konsekvenser, känner jag att det är dags att införskaffa en extern hårddisk.

Jag har alla tävlingar/evenemang + lite annat utbränt på CDskivor, resten är helt oskyddat och jag trivs inte med det eftersom jag vet hur lätt hänt det är att få virus etc.

Jag behöver inte en på 500gb utan kanske runt 200-300gb. Vad rekommenderar ni? Gärna under 700kr. Också, vad är er erfarenhet av externa hårddiskar?

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cavello
0

Har 2 externa hårddiskar hemma, en lite äldre modell på 230gb och en lite nyare på 4/500gb från Siba (Fujutsi Siemens).

Har bara bra erfarenhet av externa och använder mina sparsamt. De är tex. aldrig ikopplade längre än vad det tar att kopiera över filerna. Vet att en del har de externa ikopplade hela tiden :)

Anna
0

Jag kommer koppla i den när jag laddar över filer och sedan dra ur den igen =) De blir väl lätt överhettade, right?

annaattlid.se

Magster
0

Jag har alltid min inkopplad till datorn utan några som helst problem. Den blir inte överhettad eller något sånt. Den jobbar liksom inte när ajg inte använder något på den.
Jag har en Western Digital My Book som även funkar till Vista, har 500GB på den. Vet inte hur mycket den kostade men räkna med att få betala runt 1000lappen för en som är bra.

Min erfarenhet av externa hårddiskar är att man ska flytta på dem så lite som möjligt, helst aldrig, då det kan vara lätt att tappa dem, hehe. Maggan har varit duktig och tappat 2st innan!
Annars så funkar dem helt som vanliga hårdisken på datorn. Men en sak kan ju vara att ha den inkopplad så lite som möjligt, men då jag har allt på min (+ backup på skivor) så använder jag den i princip hela tiden och det blir därför irriterande att hålla på att koppla in och ut den hela tiden.
Dock finns det de med on/off-knappar. Satsa på en sådan om du vill spara på dess motor!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Flaxii
0

Hittade en på Expert; http://expert.se/Product/Product.aspx?id=2492404

Verkar bra och inte alltför dyr, funderar på att köpa själv.

Majsbecka
0

Jag har en på 500 gb, likdan som Magster tror jag. Det är VÄLDIGT behöndigt, speciellt när vi har kopplat så att jag kan komma åt den överallt i huset med min bärbara :) Tycker bara att det är fördelar med tt ha en.. Datorn blir snabbare, man riskerar inte att tappa allt (externa kan ju kracha, men det händer inte så ofta) och man slipper köpa massa cd-skivor för att säkra allt.

Anna
0

Jag kommer ju iofs inte radera bilderna från datorn isåfall - vill ju bara säkerhetskopiera till den externa men behålla på datorns hårddiskar också. Men man kan ju ta bort de mindre viktiga iallafall!

annaattlid.se

Anna
0

Vad tror ni om Western Digital 500 GB? Billig! Bra vet man ju inte men kanske värd sitt pris? ;)

annaattlid.se

Flaxii
0

#7 Den blir nog perfa :) Ska kanske köpa då, 500 GB räcker ju låångt och den var inte så fasligt dyr heller.

olympiathurfjell
0

Jag har en ganska gammal på 300gb. Har fårr den men jag måste säja att det är världens bästa uppfinning. Räddade alla bilder är jag fick virus tack vare den :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

ElinSvensson
0

vi har en Mybook, tror jag dom heter. Finns i prencip överallt. Den kostar dock lite mer, men du behöver ingen strömtillförsel när du andvänder den. Väldigt funktionellt, om du nu andvänder bärbart.
Då slipper du koppla in 2 sladdar, och om det nu även är ont om uttag ^^

Magster
0

#7 Exakt en sådan som jag har :)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.