Islandshästar - kritik önskas
Fotade lite på islandshästtävlingarna i Säve den 13/9, och vill gärna ha lite kritik på några bilder :)
Samtliga bilder är oredigerade, endast förminskade och beskurna.

Orkar inte kommentera alla, men det ser fint ut… Tycker dock att alla bilder är för tajta…
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Alla bilderna har väldigt fin skärpa och ljus och så, så skulle vilja säga att fototekniskt är de väldigt fina, tyvärr så har du fångat "fel" del av steget på de flesta bilderna. Den bilden som var bäst var bild #4 & #6 vad gäller steget.
I övrigt tycker jag att alla bilder är lite för tajt beskurna, testa att leka lite mer med förgrund och bakgrund osv, annars blir bilderna enformiga och tråkiga. Synd bara på hon tjejen bakom hästen på bild #6 annars är den varit väldigt bra, fast hästen ser lite stel ut, inget du kan hjälpa.
Speciellt i tölt är det extra "viktigt" att fånga rätt del av steget då hästen ofta ser stel/framtung/passtaktig annars, och det vill man ju inte :)
Bifogar en bild på "rätt" del av steget i tölt
//Sofie
Tack :) Jo nu när ni säger det så så blev det nog lite för tajt beskuret.
#8 Ja, jag har aldrig fotograferat islandshästar i rörelse förut så det är klart, det blir en liten annan grej med steget än annars. Ska tänka på det i framtiden.
putt
Hahahahahhaha…. xD På bild #5 är jag med i bakgrunden och på bild #6 är min bästa kompis med. x') Hahaha…
Fina bilder för övrigt, var bara tvungen att näma det.

#8 (tror jag)
Håller med! Tråkigt att det är fel stegsekvens (Jag brukar faktiskt fota seriebilder just när man fotar ökade tempon).
Skulle vilja ha lite mer luft åt sidan i bilderna - man får ju då en känsla av fart och fläkt!
Annars tycker jag de är bra. :)
Fina bilder men tyvärr är det fel steg på nästan alla bilderna, dock var #4 riktigt bra. Det är oerhört viktigt att fota rätt steg när det gäller islandshästar, just stegsekvensen är det som skiljer en bra bild från en sämre. :)