Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 1737 ggr
Spader-EliN
0

ISO-skala

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var intresserad av att se hur mycket det skillde i brus mellan de olika iso talen. så jag testade och sammanställde det sedan på 100 % av bilden så det verkligen skulle synas. iso 100 bilden blev lite ljus & iso 800 bilden lite suddig.

kommentera gärna :)

jag tycker det är helt okej till 400 möjligen 800 också beroende vad man ska ha bilden till.

divansson
0

Bra att du lägger in bilder så man verkligen ser ;) av dessa bilder skulle jag tycka att använda höögt 400på iso.. :P gillde 200 bäst tror jag.. men bra tänkt att visa här ;) synd att de inte va hästbilder, men det är  inte så lätt att få hästen stå blick stilla..

Spader-EliN
0

# 1 aa

på 100 iso bilden borde jag ha använt en kortare slutartid för att inte få den så ljus

800 borde gå att använda typ om man inte ska skriva ut bilden men den här blev suddig.

jag valde att fota blomman efterssom jag ville ha så lika bilder som möjligt och jag inte orkade gå bort till bondens hästar och fota dem :P *var på landet*

Anna
0

Det kan vara bra att veta vilken kamera du har också!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spader-EliN
0

Konica Minolta Dynax 5d.

jojjehanna
0

Det var i o f s intressant kanske men det skiljer sig oerhört mycket från kamera till kamera.

Cavello
0

Om någon är intresserad kan jag ställa samman en liknande ISO skala för Nikon D50?

AnnaJohansson
0

Smart idé :D

Majsbecka
0

Gör de Tildur! :D

AliceL
0

ja, jag vill ha en nikon :D hört att canon ska vara bäst på ISO; alltså att typ upp till 800 är helt ok.

EQUALIZER
0

#9 jag har hört och vet att det är motsatsen

EMT-FOTO
0

#6 gör gärna det! Har en Nikon D50, och vet att ISO 200-400 fungerar bäst i bra väder förhållande ute när man fotar hästhoppning, högre nä 800 vågar jag inte gå O_O

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

EQUALIZER
0

jag har fotat med iso 3200 och då märker jag lite brus

Madick
0

Jag har D700 och fotade i helgen med ISO6400 med helt ok resultat!

Anna
0

#13 Sluta fresta mig, jag har nyss köpt ny kamera…. ;)

annaattlid.se

EMT-FOTO
0

en Nikon D50 har mas-ISO 16000. Körde på det en helg, och blev helt mörkrädd!!Skrikandes

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

ElinH
0

#13 Ojoj, inte illa det! :o

Någon som vet hur D300 är vad gäller ISO?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

EQUALIZER
0

dom säger att D300 har iso i klass med D3 men jag vet inte om det är så

Anna
0

D300 hanterar bruset riktigt bra!

annaattlid.se

ElinH
0

#17 och #18 Ok. låter riktigt bra. Någon som kan visa en bild med hög ISO (1600 eller 3200)  fotad med D300?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

EQUALIZER
0

här är ett med 3200 den översta bilden

[PeterWem]
0

Canon 40D och litet pressat med ISO för att få till ISO 12800 och ISO 50.

Har man bara tillräckligt med ljus kan man få ned bruset ordentligt på den höga ISO-talen, men hur ofta har man det när man behöver det?

MoaW
0

Testade med min D80, såhär blev det :)
Blev visst rätt mörkt, och fråga mig inte vart skärpan tog vägen xP men men…

välj "visa i nytt fönster" så visas dom i 100%

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Madick
0

#17 - Stämmer inte. D700 och D3 går att jämföra, men inte D300. Ändå har D300 bra brusegenskaper.

Madick
0

#16 - Jag fotade med min D300 på ISO3200, det var inte helt kul. På den håller jag mig helst under 2500, riktigt bra blir det på ISO1600.

Cavello
0

#24 Inte roligt? :) Min gamla D50 brusade som tusan på ISO 1600, tycker att D300 brusar knappt någonting alls. Fick köra nästan konstant med ISO 3200 - H1 igår, 3200 syns knappt. H1 är däremot inte lika roligt men det var nödvändigt för att få bilder :)

Absolutviktoria
0

Jag fotar nästan alltid med ISO 1600 men min Canon EOS 400d tycker inte att det blir nå brusigt :S men här är i allafall en bild som är fotad men ISO 1600 :)