Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 522 ggr
[chriistina]
0

fota Galopp

Idag fråga en vän om jag skulle kunna fota hästar på jägersro nästa helg. De är några hästar som hon tränar och som ska springa. Och självklart ställer jag upp, alltid kul att testa fota nya saker!
Fotat rätt mycket hoppning och fälttävlan men galopp är ju något helt annat. Det går snabbt och det gäller att trycka av i rätt sekund.

Tror jag tar med min pappas Nikon D80 och mitt nikkor objekitv på 55-200mm, men min pappas nikkor på 70-300mm åker också med. Inte så van vid denna kamera, använder alltid min Nikon D40x. Men pga av att batteriet är bättre på D80 får den åka med ist för min.

Iaf, till frågan nu. Någon som fotat galopp och något speciellt man ska tänka på?
Att använda autofokusen är väl inte att tänka på? Manuellt är det väl som gäller?
Har ju inte så många chanser så det måste bli bra direkt.
Ja, alla tipps för lyckade fota är välkommna :) Fotar mest porträtt annars och ja, innan var det endel hopning och fälttävlan.

Cavello
0

Du kommer nog inte att hinna att använda manuell fokus såvida du inte fokuserar manuellt på en del av staketet kring banan eller liknande.

Galopphästar galopperar fruktansvärt snabbt och om du använder autofokus kommer du att få fler chanser att ta lyckade bilder.

Fokusera på hästen när den kommer emot dig och fortsätt att fotografera tills den har galopperat förbi, använd seriebildstagning för att fånga "rätt del av galoppen".

[chriistina]
0

Tack för tippsen :)
Kollat en hel del på galopp så hur fort det går har jag koll på. Men aldrig haft kameran med. Men ska tänka på det dug skrivigt.

Malin-Trotsig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nästan inriktat mig på galopp då det är min genre jag personligen älskar sporten i fråga.
Vill du se "korrekta" galoppbilder kan du kolla in Täby Galopp's fotografer Stefan Uppström och Stefan Ohlson (osäker stavning). Dessutom kan du titta in på Skandinaviskgalopp.se där det finns mkt bilder vid artiklarna.

När jag fotar galopp försöker jag få fram egen prägel på bilderna och fota korrekt har aldrig varit min starka sida. Jag fotar lite hur jag vill. Tips till dig om du ska fota så är det att få fram farten framförallt, eftersom det är det galoppen handlar om. Men kör ditt egna race så kommer det bli bra :)

Toltaren
0

Jag tycker att galopp är ganska "lätt" och fota för man kan leka så mycket med bilderna och det blir oftast ganska lyckat ^^ Dock inte så erfaren, men mitt tips är att pröva dig fram