Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 586 ggr
NettanLindholm
0

Blixt

Brukar någon här fotografera med blixt? Isåfall vad har du för blixt eller har du någon du kan rekommendera? (:

Den ska passa till Nikon D80 !

ElinH
0

Jag använder aldrig blixt till hästfotografering, främst för att det kan skrämma hästen osv. men även för att det ger ett så platt och tråkigt ljus.
Om jag använder den är det i nödfall och inte på 'seriösa' bilder.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

NettanLindholm
0

#1 Okej. Ah, jag tänkte lite så också att det inte ger ett sånt bra ljus och sådär. men tänkte att jag måste fråga iaf :P

Lagerquist
0

Saken med blixt är ju att det kan ge ett mkt bra resultat - när man vet hur man ska hantera den. Jag får också extremt plastiga bilder när jag använder blixt men jag orkar inte för tillfället sätta mig in i hur de fungerar…

Använder inte heller blixt tillsammans med hästar eftersom jag väldigt sällan är bekant med de hästar jag fotograferar och inte vill skrämma dem onödigt mycket 8>

Anna
0

Till studie- och/eller porträttfotografering kan ju blixt vara att föredra för att lätta upp skuggor m.m.

Vid hästfotografering är det kanske inte så passande att använda blixt då många hästar blir osäkra/spända när det blixtrar överallt kring dem. Men jag vet att många proffsfotografer som fotar vid stora evenemang såsom OS, Sthlm HS, Gbg HS osv använder externa blixtar och får riktigt bra resultat.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[PeterWem]
0

Utan blixt skulle denna stolpe varit svart och himmeln blå.

http://fotografhelsingborg.blogg.se/2008/august/helsingborg-en-fredag.html

IdaL
0

Vid hästbilder använder jag aldrig blixt eftersom (även ovanstående nämt) de kan skrämma hästen.

Däremot när jag ex. fotar min katter/hund inomhus brukar jag ha blixt ett bra tips (fick de från tidningen digitalfoto) är att sätta fast en bit papper med en gummitråd för när blixten då kommer ut från kameran filterar de ljuset som ett kaffefilter så att ljuset fördelar sig.

Men till hästfotografering kan jag nog inte rekomendera dem en ifs så är de som #4 påpekar många proffs som använder sig av externa blixtar.

Flaxii
0

Har aldrig använt blixt till hästfotografering. Men jag har en extern blixt (Nikon SB400), och då kan man ju få till ett helt annat ljus som inte blir så där platt och tråkigt som det kan bli med vanlig inbyggd blixt.

Magster
0

Undviker det så mycket det bara går. Aldrig när jag fotar hästar, bara isf männuiskor inne eller ute på kvällen.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.