Stulna bilder på exempelvis Stallet.se?
Har du fått bilder stulna till Stallet.se? Läs vad som står under "2008-05-16 13:43:08"?
http://www.bildombudsmannen.se/fraga.htm
Om många gör så kanske det börjar få effekt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för infon.
Jag har många gånger försökt polisanmäla genom att mejla polisen, men får svaret att jag ska ringa 114 114 och göra en anmälan. Har ännu inte gjort detta, mestadels pga min telefonfobi (
) men också för att jag inte har kommit på hur jag ska lägga fram det hela.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Man har alltså rätt att skicka en faktura till personerna i fråga som stjäl bilder? Utan polisanmälan först?
Låter smidigare tycker jag. Då ska jag bara försöka luska ut deras adresser också.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Bra! Finns nog ganska många som kan dra nytta av det.

Bra om man någon gång skulle få en bild stulen
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Bra och veta :) Har hittills bara fått 1 eller 2 bilder stulna, så det är jag ganska tacksam över :)

Haha, då kan det inte direkt va fel på mina knep alltså :P jag anmäler först till crew, hjälper inte det så skickar ja faktura ;P Har ett par poliser som grannar och de säger båda två att det är OK att skicka utan att mejla polisen först, eftersom jag har frågat de en gång. Men de säger att det är onödigt att skicka faktura om personen bara har en bild och inte tar fler bilder efter att bilden tagits bort. Och om jag inte får fram namnen på personerna i fråga själv så kan de lätt få fram dem.. så ja har tur :)
Och nu skrev ja övermycket igen.. ;)

Jag är medlem i s.s. också, har alltid varit orolig över att någon ska sno min bild, men har hittills inte sett någon som tagit nån av mina bilder..
Jag tror att man kan ta kontakt med supporten på stallet.se så kan dom via IP-nummer spåra adressen, tror det bör funka :) Annars kan ju alltid polisen spåra adressen åt dig. Tycker verkligen du borde göra det, blev riktigt arg på hon osm fick rosett och massa med in bild, trots mina och andras mejl om att ta bort bilden.! Men kämpa på :)
Jag har inte varit inne på stallet.se på ett bra tag och kollat efter, jag orkar helt enkelt inte gå i genom alla miljontals bilder så jag har faktiskt ingen aning om någon stulit bilder från mig.
Jag mejlade några frågor till dem på stallet.se nu där det är fågor om bland annat hjälp med att spåra adresser m.m, kan ju slänga upp det här eller om dom kanske kan slänga in det som artikel(?) sedan så att alla får ta del av det. :)
#10 bra!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Hur ska man få tag i adressen då? Man kanske kan få ungen som stulit bilden att skriva i gästbokeb på ens hemsida, de flesta loggar väl ip-nummer?
#12. Men hur gör man sen för att spåra ett ip nummer?
#13 Mycket bra fråga x) Kanske kan mejla polisen eller nåt sånt? Eller jag vet inte, men det ska gå.
Stallet.se ger i alla fall inte ut IP-adressen till sina medlemmar, så dom vägrar ju sammarbeta..
Vem som sitter bakom ip-adressen lämnar inte teleoperatören ut om det inte rör sig om ett brott som kan ge två års fängelse. Däremot kan de skicka en varning till ägaren.
Ang. Stallet är det den ansvarige där som ska faktureras och inte dess medlemmar som bryter mot upphovsrätten. Hur Stallet fakturerar sin medlem är Stallets problem.
#16 Det är väl just 2 års fängelse som brott mot upphovsrätt kan ge? Eller är jag helt ute och cyklar?

#16 Nej, du är helt rätt ute!
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
Det är väl här problemet är med illegal fildelning? Att det rör sig i gränstrakterna med fängelse eller böter.
#9 Hur gör du när du är inne på stallet och letar efter dina bilder?
Jag har varit in där några gånger men förstår mig inte riktigt på den där sidan. :/
Vart letar du efter dina bilder?
#20 Man kan söka på hästar eller så kollar man på auktioner eller på torget och väljer att visa hästar med bild så slipper man kolla igenom alla utan :)
Det är iallafall hur jag gör.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Putt
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.