Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 483 ggr
[Hallonqvist]
0

Problem med filnamn

Jag har ett problem med min systemkamera. Som vanligt handlar det väl om skit bakom spakarna Skäms.
Jag hittar inte någon inställning där jag kan välja hur filnamnet bestäms. Som den är idag räknar den från ca 1-1200 tex DCS001 osv. Men när den räknat upp så börjar den om från början. Vilket gör att när jag ska tömma kameran och tex sortera in i olika mappar så skrivs de gamla korten över och jag förlorar helt pltösligt massa kort om jag inte väljer Nej eller liknande. Man jag vill inte behöva ha en massa filnamn som heter likadant.

Hur gör jag för att få den att räkna upp "utan slut" dvs varje kort som tas har ett unikt namn? Detta är verkligen jättestörande så jag vill knappt fota längre för dom är så svårhanterade när dom ska in i datorn. Rynkar på näsan

pleeease help!

mimmibackman
0

Det kan du nog inte gör ngt åt, du får helt enkelt döpa om dem när dem är i kamerna och sen flytta över dem, tex till dagens datum och kanske vad det är du har fotat :)

Anna
0

Jo jag har för mig att man kan ställa in det.

Vad har du för kamera?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Hallonqvist]
0

En Nikon D40!

Magster
0

På Canons väljer du ju filnamn på datorn, mycket smidigt. Men på Nikon laddas väl alla in under DCS_ och sedan nummer?
Det är rätt opraktiskt för tillslut kommer ju bilder läggas över andras.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

Hallonqvist - har du inte dina foton i olika kataloger? Då sparas de ju inte över varandra.

Jag har hundratals olika kataloger med foton och det finns säkert flera som heter samma sak, men tack vare katalogerna sparas de ju inte över varandra.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Magster
0

#5 Samma här, mappar is the shit!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

[Hallonqvist]
0

nja, jag sparar mina bilder i olika mappar ja, men dom fylls på efterhand som jag fotar. tex när jag fotar mina ponnyer sorterar jag sedan in bilderna i respektive ponnys album, vilket gör att dom skrivs över hela tiden. Vill inte ha 180 mappar att hålla reda på för då hittar jag ju aldrig de bilder jag vill ha.
Så summan är att med en D40 kan man inte bestämma flnamn?
Skitkamera! Rynkar på näsan

Mari
0

#7 Man bestämmer väl filnamn när man lägger in dem i datorn? Jag får då alltid döpa mina till nått tex. dagens datum och det får jag göra vare sig jag använder min canon eller har lånat min morfars nikon..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Hallonqvist]
0

jag "drar och släpper" via utforskaren, har aldrig behövt döpa om dom? Gör man det en och en måste det ju ta en evig tid Förvånad om man har 1000 bilder i kameran vilket det ofta är när man tömmer den.

Mari
0

#9 Om man kopplar in kameran via USBkabeln så kommer det ju alltid (för mig iaf) upp ett fönster där man får välja vad man ska göra, tar man kopiera bilder till disk (tror de heter så) så får man välja vilka av bilderna från kameran som ska hamna vart och så har man möjlighet att döpa dem :)

Jättesmidigt.

Fast använder du en mac så gör man antagligen inte så.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Hallonqvist]
0

#10 Använder PC.
Ska kolla nästa gång, använder mest uforskaren utav bara farten!

EQUALIZER
0

Man kan ju bara markera alla och byta namn