Telezoom
Är inte så bra på dom här begreppen med telezoom..
Vad är det för prisklasser dom bästa billigaste ligger på?
hur långt kan man zooma med t.ex 55-200? kan nån förklara lite bättre. är nybörjare på det här.
Vill köpa ett zoom objektiv som man kan ta kort inomhus med i t.ex ridhus och kunna zooma väldigt nära och så vill jag ha så kort skärpedjup som möjligt. vad låter det som för objektiv som skulle kunna passa? Vill att det ska vara så billigt som möjligt men ändå så bra som möjligt. kan inte säga nån prisklass då jag faktiskt inte har en aning om vad sånna går på. :/
(känns som ett väldigt dumt inlägg, men måste fråga och se om ni förstår mig)
Har en nikon D60 + kitobjektivet, känner att jag inte kommer så nära med det på långt avstånd. ;)
Vill kunna fota t.ex en häst som står en bit in i hagen, utan att behöva gå in till den t.ex.
Eftersom du har en D60 måste du ha ett objektiv med inbyggd autofokus, men det visste du kanske?
Du vill ha möjlighet att zooma långt, och du vill ha ett ljusstarkt objektiv så att du kan fota inomhus. Du skriver att du "vill ha så kort skärpedjup som möjligt" - det har att göra med bländaren. Ljusstarka objektiv brukar ofta ha bländare F2.8, och då blir skärpedjupet riktigt kort. Bländaren är en öppning inne i objektivet som släpper in ljus. Ju större öppning (=mindre bländartal) desto kortare skärpedjup och ljusare bild.
Fotar du med bländare 5.6 blir skärpedjupet inte så kort och bilden inte så ljus eftersom bländaröppningen är mindre. Fotar du med bländare 22 blir bilden jättemörk och skärpedjupet inte alls kort. Men om du fotar med bländare 3 eller 2,8 blir bilderna ljusa och får kort skärpedjup. Förstår du?
Ljusstarka objektiv, dvs objektiv med F2.8, är ofta inte speciellt billiga. Jag köpte mitt begagnat för 4000:- och är 100% nöjd (ett Nikkor AF-ED 80-200/2,8D).
80-200 är brännvidden på objektivet, dvs zoomen. Många skriver 80-200mm, vilket inte betyder att det bara är 200mm du kan zooma in! Om du tänker dig att 50mm är samma "skala" som vi ser allting med våra egna ögon, så förstår du att 80mm är lite mer och 200mm ganska mycket mer.
200mm brukar inte klassas som långzoom, utan vill du kunna zooma jättelångt behöver du kanske snarare ett som går upp till 300mm. Jag har både ett 80-200 och ett 70-300 (det sistnämnda är en budgetvariant och inte ljusstarkt). Handhållet på 300mm blir sällan bra, dvs dålig kvalitet. Däremot kan jag fota handhållet på 200mm hur lätt som helst.
Det säljs inte många ljusstarka objektiv som går upp till 300mm, därför får du kanske prioritera och köpa antingen ett ljusstarkt med lite mindre zoom, eller ett icke-ljusstarkt med mer zoom. Om jag var du skulle jag prioritera ljusstyrkan före zoomen - jag fotar alltid med mitt 80-200mm och 200mm räcker gott och väl!
Dessa kan du ju kika närmare på:
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG
Dessa har även inbyggd autofokus och passar alltså din kamera.
Glöm inte att de går att hitta begagnade för en mindre summa! Lycka till.
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Säger som Anna jag men tycker det är onödgt att citera.
Skule föreslå den nedra av alternativen på objektiven hon föreslog, Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG. Det koster dessto mer men i hästfotografering krävs det lite större brännvidder.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

annars är ju denna att rekomendera Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED ;)
Själv har jag Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR och är nöjd :) Ligger i en bra prisklass också. Fast det har ju inte så lågt bländartal, det är väl enda kruxet.
#4 Har också ett sådant är och är jättenöjd med det. Bättre objektiv med Nikonfattning under 3.000 hittar du inte!!
VR är helt klart ett stort plus, det enda negativa jag kan se med det är väl att det inte är ljusstarkt, men om det varit det hade det kostat det fyrdubbla allra minst.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus