Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 2168 ggr
eliinb
0

Hur lägger man vinjett?

Jag är inte sådär jättehaj på photoshop och undrar nu hur man lägger vinjett? (Om det nu heter så över huvud taget)

Jag hoppas ni förstår vad jag menar och kan förklara för mig. Har Photoshop 7.

Mvh Elin

Katter3
0

Gå in på www.webdesignskolan.se, tryck på Photoshop och till sist på Vinjett.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

eliinb
0

Tack! :)

eliinb
0

Hur byter man färg på lagret då? Jag förstår absolut ingenting x)

Hakimi
0

Jag brukar göra det med vanliga penslar ;)

Jojaton
0

Jag gör så här (har photoshop elements) skapar nytt lager, fyller i med svart färg. drar ner opaciteten, hur mycket beror på bilden. Sedan väljer jag "elliptisk markeringsram" (dvs den runda markeringsramen) och fyller i ludd. Hur mycket ludd man ska ha beror på hur stor bilden är, testa dig fram ;) Sen markerar jag på det svart lagret hästen/motivet och klickar på "Delete". Jätteenkelt när man lärt sig det ;P

Johanna - Instagram

Anna
0

Oj vad krångligt ni gör det, jag "bränner" dit en vinjett med burntool, tar 2 sekunder ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[MajaWrangstadh]
0

#6 Kan inte du förklara ditt sätt Anna, jag fattar verkligen inte den där från Webdesignskolan :o haha!

Anna
0

Använd bara burn tool (efterbelysning på svenska) och använd den som en vanlig pensel, dvs klicka där du vill ha vinjett. Superenkelt. Man kan ställa in opacitet också, ifall man inte vill ha 100% kan man sänka osv.

annaattlid.se

[MajaWrangstadh]
0

Vart hittar man den? CS2

Anna
0

Hittade en bild på google.

Här.

annaattlid.se

[MajaWrangstadh]
0

Ah, super. Tack! =D

LindaKarlstrom
0

När jag vill ha en vinjett går jag in på Filter -> Distort -> Lens Correction. (filter -> förvrängning (?) -> Linskorrigering

Lininaa
0

I CS3 fixade jag det alltid i Camera RAW. I Elements 7.0 klickar jag Filter > Correct Camera Distortion och drar i lägena under Vignette.

EQUALIZER
0

Jag använder också ACR

Hannybee
0

Okej, jag vet hu man använder "efterbelysning" med vad i hela världen är en vinjett?

Lika bra att jag försöker lära mig medans jag inte kan.

Anna
0

#15 En vinjett kan betyda olika saker. I det här fallet syftar man nog mest på att mörka ner hörnen, se ett exempel på en ganska svag vinjett här.

Vinjett kan även betyda att man ljusar upp hörnen istället för att mörka ner dem, eller klipper bort dem (såhär).

annaattlid.se

Hannybee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aha, då förstår jag. :) Tack!! :D

Så har jag lyckats få på en bild, mörka hörn. Dock har jag ingen aning om hur jag lyckades, för bilden är helt oredigerad utom loggan… (Beskärningen är fixad i kameran…)

Om jag nu ska lära mig ännu mer, någon som fattar hur det har blivit så här utan Photoshop?

Hannybee
0

Oj! :O Nu såg jag att det kanske bara är bakgrunden som är mörk?

Jojaton
0

#6 åh, det var ju jättesmidigt! :O

Johanna - Instagram