Objektiv - trav
Nu är det faktist inte speciellt långt kvar till julafton och jag har börjat fundera så smått på julklappar.
Jag har en Nikon D40, och har bara ett objektiv till den och det är objektivet som följde med.
Det som jag helst vill fota är ju trav/ponnytrav, och objektivet jag har nu duger inte riktigt till det…
Så jag har nästan tänkt önska mej ett nytt objektiv i julklapp.
Men vilket objektiv är att rekomendera när man ska fota trav/ponnytrav?
Vad har du för maxpris?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag har ett 75-300mm när jag fotar trav och ponnytrav. Tycker det är bra för det går att zooma bra, men det är vel att då går det inte att få med hela hästen om man står för nära heller.
Men kanske 55-200mm? Tror det ska finnas nått 28-300mm eller liknande.
Men det ska vara bra zoom i alla fall, så man "når ner i banan" eller hur man ska säga.

#2 precis, det måste finnas mycket zoom :)
#1 jadu, så att det ska vara rimligt att få i julklapp i alla fall ;) men det ska ju som duga också. Om det är för dyrt i julklapp kan jag också tänka mej lägga till pengar själv…
Sen har jag ingen aning om vad ett bra objektiv brukar ligga på så…
ge förslag på något i en rimlig prisklass :)

#3 Begreppet zoom betyder bara "variabel brännvidd". om man ska vara noga =)
#3 Ett "bra" objektiv är, för en hästfotograf, ett objektiv med högt bländartal och stor brännvidd. Ett 70-200mm F/2,8 ligger på runt 7000kr och är mycket bra när det kommer till fotografering innomhus och på längre avstånd.
Så finns det 70-300mm F/4-5,6 som ligger på runt 2000kr om inte mindre men då krävs bra väder för att bilderna ska bli så bra som möjligt men du kommer dessto närmre motivet.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Någon som har erfarenhet av de två nämda objektiven, eller har något fler tips?

Jag skulle inte satsa på ett 28-300 (ca 11ggr zoom) t ex för desto mer zoom, desto dåligare kvalite, man ska ligga på runt 2-4 ggr i zoom för bästa kvalite :)
Kan ju säga att min kompis har ett Tamron 70-300 till sin kameran och AFn är sjukans seg.
du kan ju alltid kolla prisjakt :)

#7 jag är välldigt ny inom kamerabranschen, vad är AFn? ;)
Ja, men om jag inte når fram till hästen så måste jag ändå förstora beskära och förstora bilderna i fotoshop. Så vad ger bättre skärpa?
#8 AF = autofokus. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker inte att kvalitén blir så värst mycket sämre av att ha med 300mm. Inte vad jag märker då. Har många travbilder med 300zoom, tycker de är bra endå. Det är vel att de kan bli mer rörerseoskärpa sålänge det inte är ljust ute.
edit: ja har ofta AF när jag fotar trav… den är ganska snabb endå.

#9 så då antar jag att det kanske inte är allra bäst när man ska fota trav? ;)

ingen mer som har tips eller så?
Själv tycker jag att Tamron 70-300 verkar rätt vettigt, men om autofokusen är välldigt seg kanske det inte är så välldigt bra?
Funkar ett 28-300 till d40?
Ni som fotar trav, vad har ni för objektiv?

M, bra om man har snabbare autofokus. Min kompis har ett sånnt objektiv till sin D40 och den är seg.

Jag har ett sigma 18-200 till min canon eos 400d, det funkar bra :)

#14 skulle du kunna visa en travbild taget med det objektivet? :)

Om jag får lägga mig i:) så hänger det hela ihop med både kamera och objektiv..
Så här diskuterar jag när det gäller kamera. Först och främst måste man ha en kamera som tar seriebilder snabbt - annars finns det risk att man får med huvdet och svansen på bilderna bredvid varandra. Det är prio 1 för mig. Andra saker som jag tänker på är vilken typ av kamera det är. Både Canon, Nikon, Olympus mfl. gör kameror i olika prisklasser. Väljer man en kamera som är lite billigare, får man räkna med att kvaliten är därefter. Om man tar nu Nikon D40 - så är det lite av en nybörjar kamera. Jag vill inte klanka ner på den, den fungerar säkert alldeles förträffligt. Men jag skulle nog välja en helt annan och i en högre prisklass, jag och du Lovisa har kanske inte samma krav på kameran. Jag har varit fotograf/är det fortfarande. På våra tävlingsdagar tar jag ca 300 bilder, som jag senare sorterar och vissa slängs… även jag tar kassa bilder:(
När det gäller objektiv, så är givetvis orginal det bästa - men också det dyraste. Om du ska önska dig något, så gå till en butik och känn efter hur det ligger i handen. Det är otroligt viktigt, är objektivet tillsammans med kameran framtung - tja då får du urusla ostabila bilder. Vad som är viktig som någon annan skrev är just bländar öppningen. Stirra dig inte blind på hur stor zoomen är utan titta också på bländaren.
Lycka till med att hitta rätt i objektivdjungeln:)

#16 visst ska man titta även på bländaren, men zoomen har en otroligt viktig del enligt mej. Är inte zoomen tillräckligt lång-ja då får jag förstora den i datorn.
Jag tycker D40:n funkar alldeles utmärkt till det jag behöver den till, och bilder som inte är förstorade är välldigt skarpa. Du har rätt, det är en nybörjar kamera, och det är precis vad jag vill ha :) jag vill lära mej och jag har inte lust att lägga ner "alla" mina pengar på en kamera, då får det vara…;)