Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 775 ggr
ElinH
0

Kameran i snö

Idag snöar det! :)
Självklart vill jag ut och fota hästarna i snön, men jag är inte riktigt säker på om jag vågar det eftersom min kamera (Nikon D50) inte är vädertätad…
Det är ganska så blöt snö dessutom, vad tror ni? Vågar man ta med den ut i det här vädret?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skydda den väl bara. Ha med paraply eller lägg en tröja/handduk över den medan du fotar.

Jag har fotat med min D50 i alla väder och den lever än, efter 2 år! Med min D200 behöver jag inte oroa mig lika mycket, tack vare vädertätningen…

Såhär skyddade Linda (Thorsson) min D50 när hon lånade den under en tävling där det ösregnade… Flört

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

IdaL
0

#1 Höll den sig torr? x) Jag tyckte de va en super idé ju :O

mimmibackman
0

Testa och klipp tex i en nettopåse, lr om du har nån stor gekås påse lr liknande :)

Gjorde mitt första regnskydd när jag följde med en kompis på tävling, använde plåstertejp för att få fast påsen på objektivet, du måste ha motljusskydd :)

Anna
0

#2 Snustorr ;)

annaattlid.se

IdaL
0

#4 Men då är de super ju! Och man slipper bli blöt om skallen med Flört Tack för idén! :-)

mimmibackman
0

#5 Jaa :) vsg :D

Anna
0

#6 Hmpf, tar du åt dig äran från mina idéer? ;)

annaattlid.se

mimmibackman
0

jaha, jag såg fel xD HAHA, sry xD

mimmibackman
0

Måste säga att din ide var väldigt smart med tröja, det får jag testa nån gång Flört

ElinH
0

Ska testa med en påse tror jag, i alla fall när det är så pass blött som det är nu. Det där med tröjan har jag också gjort ett par gånger och det funkar riktigt bra faktiskt xD
Någon som vet hur mycket kyla en D50 pallar med?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

#10 Den lär ju bli segare ju kallare det är, och batteritiden blir ju kortare. Men tror inte den direkt tar skada av kylan sålänge man skyddar den från kondens och själva vätan.

annaattlid.se

EQUALIZER
0

kameran tål kanske 30- grader men akta dig för kondens

Isak
0

Jag kommer inte ihåg vilken fototidning som testade några kameror på Nordpolen, men det var inga större problem. Har för mig de testade Canon 20D och Nikon D2H alt. X och en vattentät kompakt som de testade i vattnet.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Toltaren
0

Jag hade plastpåse runt min när jag var o fotade i fjällen Cool Låg vid sidan av ett hopp i snowboard parken och det funkade bra, kameran fungerar ju fortfarande, trots att jag blev genomblöt ;)

Eklang
0

Smarta idéer ni har ju. Det måste man ju prova någon gång. haha :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Arkan
0

Haha blev inga stissiga tävlingshästar rädda för plastpåse/tröjmonstret!?

Vissa tävlingsryttare får ju psykbryt på en bara gör hästen blir rädd för "kameraansiktet".. Obestämd

Kattapult
0

Jag brukar ta en genomskinlig plastpåse och trä över kameran (så jag ser knapparna) och sedan sätta fast runt objektivet med gummiband. Men då måste jag ha mitt motljusskydd.

Planerar att sy ett regnskydd av en gammal regnjacka också. X) Vi får se hur det går. Jag har ju sånna syskills -hosthost-