Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 372 ggr
Lyth
0

Kritik: Ponnyhoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skulle jag vilja ha kritik på några bilder som jag tog på en hopptävling för ett tag sedan.

Dom är fotade med en Nikon D80 och ett Tamron AF 70-300 f/4-5,6 objektiv

Lyth
0

Nr 2

Lyth
0

Nr 3

Lyth
0

Nr 4

Lyth
0

Nr 5

MLphoto
0

Har tyvärr inte tid att ge ordentlig kritik nu, men jag måste fråga vart du varit o fotograferat? Känner nämnligen igen ett par hemmaekipage =)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Anna
0

#5 Även jag känner igen några, och vi bor ju nära varandra, så det måste vara någonstans i närheten ;)

#0 Bra bild! Fin del av språnget, fina färger, bra skärpa. Lite irriterande skuggor på vissa ställen men det kan vara svårt att undvika i det ljuset. Fin bakgrund.

#1 Samma som föregående, lite synd på bakgrunden (hästen försvinner lite) men på hopptävlingar är det svårt att få bra bakgrund hela tiden.

#2 Jättebra fångat, skärpan är kanon! Lite synd på stolpen precis bakom men det är ju inte direkt ditt fel. Kompositionen är lite trist eftersom ekipaget är centrerat, prova placera lite mer åt höger? Dvs mer luft åt vänter. Fina färger och fint ljus.

#3 Fin och kraftfull del av galoppen, bra ljus, fina färger och snygg skärpa. Gillar målmedvetenheten som lyser från ekipaget. Synd på den lite röriga bakgrunden. Kompositionen är tråkig, vill ha mer luft till höger så att ekipaget kan springa "in i bilden", nu är de bara centrerade i mitten.

#4 Fin skärpa och bra DOF. Lite tråkigt med skuggorna. Bra del av steget och intressant vinkel. Mer förgrund vill jag ha, bilden känns väldigt trång nu.

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

plarsson
0

#0 Riktigt bra kort! Dock skulle jag vilja att du lekte med ljuset och färgerna för att få en klarare bild. Jag stör mig en aningen på hästen i bakgrunden men det är inte något man lägger märke till om man inte ska analysera. Men det är inget man kan göra något åt.

#1 Bra fångat i språnget, dock tycker jag att det är svårt att få till hopptekniken på lägre höjder men så är det. Bakgrunden otroligt rörig, det går inte heller att göra något åt. Precis som på förra bilden skulle jag önska att du försöker få till en klarare bild.

#2 Hahahaha, ursäkta att jag skrattar men så otroligt klockren bild på en glad ponny som verkar älska livet! Jag har inget mer att säga än att bakgrunden är rörig, lite mer liv i färgerna och otroligt bra ögonblicksbild!

#3 Ett äkta ponnyekipage, verkligen en sån där bild som man inte brukar ta på tävlingar men som är roligt att ha. Jag gillar bilden, men rörig bakgrund.

#4 Väldigt söt bild på ett sött ekipage. Precis som på förra bilden är det här en bild som man vill spara från en tävling. Bra fångat i steget!