Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 435 ggr
Dvipir
0

Objektivhjälp

Hej!
Nu är det så att jag ska få i julklapp eller kombinerad julklapp och födelsedagspresent (beror på pris) ett nytt objektiv och jag vet inte vilket jag ska välja. Jag har just nu ett Sigma 28-200 (tror att det var så) och har även tillgång till Sigma 50-150mm f.2.8 och Sigma 500mm f. 1.8 då min pappa också har Canon kamera.

Så, jag skulle vilja ha något trevligt zoom objektiv som är bra att fota med på tävlingar.
Dessa är de som jag har tittat på. Kommentarer eller tips om andra objektiv? Priset får gå upp till ca. 600 euro (alltså ca 6000 kr) eller 300 euro (3000 kr)
Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO Macro DG
Tamron LD 70-300mm f/4.0-5.6 Di Macro
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM
Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS

Ja, om någon har erfarenheter eller råd så dela gärna med er :)

mimmibackman
0

Jag 500mm F/1,8 låter mysko? :o

Men jag skulle iaf satsa på Canons 75-300 :) min kompis har det och är jätte nöjd + att det är USM :)

Dvipir
0

Woops, ska stå 50 mm ;)

Metinia
0

Jag har själv ett Canon EF-S 55-250mm… och jag tycker att det är bra. Jag har inte haft det jättelänge och jag har inte heller testat någon av de andra du nämner. Men det jag kan säga om det är att det är bra att man kan zooma ut så pass mycket som 55 mm. Jag känner att jag ofta kommer lite för nära eller så annars när jag fotar porträtt, samtidigt som du kan zooma in ganska kraftigt. Det är även ganska litet och smidigt för att avra ett zoom tycker jag, som mest kompakt är det ungefär 10 cm långt tror jag och det tycker i alla fall jag känns ganska litet. :)

Men i och med att du har tillgång till ett 28-200 är det kanske bättre med ett som har kraftigare närzoom för din del, du kan ju alltid byta  till 28-200 om du känner att du behöver komma längre ifrån.

Isak
0

Jag tycker helt klart att du ska ta ett EF 70-200/4.0L USM.

Helt outstanding AF, och skärpa. AF:en är istort sett supertyst och du kommer garanterat inte ångra det köpet.

Sen är det ju alltid snyggt med vitt optik :P

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

mimmibackman
0

#4 Min bror nämnde att dem är vita för att dem inte ska bli för varma, typ reflektera bort ljuset. är det så?

Dvipir
0

#4 Ja-a du, nog är det objektivet lockande och för tillfället är det nog det som jag tycker att låter bäst :)

[Yoe-Yoe]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS
Har jag! ;) Fotat med det på en tävling hitills! Är skiitnöjd rent ut sagt! XD Är inte på bra på tekniska grejer och bla bla bla men här kommer i alla fall bildexempel! ;) (bildern är inte redigerad någonting förutom storlek + beskäring + logga)

[Yoe-Yoe]
0

oj, dålig kvalite de blev. :S Vill du se fler bilder så adda mig på msn: jojjo_e90@hotmail.com

[Yoe-Yoe]
0

nej förresten, gå in på min hemsida såklart! XD johanna.elovsson.eu (inget www)

plarsson
0

Jag har ett Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO Macro DG som fungerade riktigt bra det första året (2007) som jag for runt och fotade på tävlingar. Dock tycker jag inte att autofokusen är den bästa så man får arbeta mycket med kamerans inställningar, din egen fototeknik och självklart beror det även på vädret vilka inställningar du kan välja. Ska jag vara helt ärlig rekommenderar jag dig att köra uteslutningsmetoden och ta bort den här från gallringen.

Jag skickar med en bild som jag tog i Augusti i år som jag fotograferade med just det här objektivet och en Canon EOS 400D.

Isak
0

#5 De är vita för att de inte ska dra åt sig värme pga att glasen i optiken är känsliga mot det.

#6 Du kommer inte bli missnöjd. Finns ju några här på HF som har det objektivet och jag tror inte någon av dem är missnöjda.

Bifogar en bild tagen med mitt gamla EF 70-200/4.0L USM

(Enbart förminskad och ytterst lite uppskärpt.)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson