Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 336 ggr
hhannaz
0

Från Nikon D40x till D80?

Nu har jag snart råd med min älskade D80 som jag har suktat efter i snart ett halvår! Men nu har jag börjat undra: Är det en bra uppgradering mellan en D40x och en D80? Vad tycker ni?

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Anna
0

Trivs man inte med sin D40 är det inget fel med att byta upp sig till en D80.

Om du behärskar alla manuella inställningar (dvs kan fota utan att använda autolägen) så kan du ju försöka satsa på en begagnad D200?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

hhannaz
0

Jag känner mig inte helt säker än med dom manuella inställningarna… Men jag kanske ska kolla lite på en D200 då? Är det stor prisskillnad på en D80 och D200?

Anna
0

Min nya D200 kostade 10.000kr, då utan objektiv.

Den finns nog lite billigare nu om du hittar någon, de tillverkas inte längre.

Men ska man ha en D200 måste man behärska de manuella inställningarna eftersom den har inte har några autolägen alls.

annaattlid.se

hhannaz
0

Okej, måste tänka lite på det =) Det lutar nog mest åt en D80 iaf eftersom jag inte kan  behärska som manuella inställningarna helt.

Jojaton
0

Anna: Har inte D200 lägena PASM? Eller har den bara helautomatiskt? ;P

Johanna - Instagram

Anna
0

#5 Hm? ;)

Jag skrev:

Men ska man ha en D200 måste man behärska de manuella inställningarna eftersom den har inte har några autolägen alls.

D200 har INGA autolägen, endast P, A, M och S.

annaattlid.se

Emelie-G
0

P, A och S är väl mer halvautomatiska/halvmanuella lägen? ;)

Anna
0

#7 Sant, jag syftade mer på att det inte finns t.ex auto, sport och sådana ;)

annaattlid.se

LnKarlsson
0

Läget P är ju nästan automatiskt, det tror jag man klarar sig utmärkt på. Bara man har lite koll på ISO och olika mätningsmetoder.

hhannaz
0

Iso och sådant är jar verkligen sämst på, hahah, jag har aldrig fattat hur man ställer in på rätt sätt osv…

Metinia
0

#10: Det brukar faktiskt stå i manualen man får med kameran hur man rekommenderas att ställa in sitt ISO, alltså beroende på hur ljuset ser ut för tillfället. Sen så kan man ju självklart träna på det, jag har lyckats lära mig det och insett är det inte är så svårt, man får en känsla för vad man bör ha. Men självklart krävs det träning och man behöver kunna lite om andra inställningar som slutartid och bländare för att kunna avgöra vad du vill prioritera när du fotar, t.ex. långt skärpedjup, inget brus eller skärpa.