Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 340 ggr
divansson
0

Riktig copyright?

Hejhej

Undrar om någon av er vet hur man fixar riktig copyright? Alltså, man behöver ju nån typ av "tillstånd" eller liknande för att copyrighten ska vara riktig.

Är i alla fall vad jag hört av min syster som lärt sig det på gymnasiet hon går på. Att det inte är bara att sätta ut ett ©-märke på hemsidan eller bilden och så är det copyright, utan att någon måste "godkänna" att man har det först. Först då är det riktig copyright på ex. bilderna.

Jag vet inte riktigt vart man 'ansöker' om tillståndet på riktig copyright, tänkte då att någon av er kanske vet?

ElinH
0

Jag har svårt att tro det stämmer.. allt jag skriver/fotograferar och liknande har copyright och rättigheterna tillhör också mig som skapare. Oavsett vem det är eller vad det gäller.!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lueur
0

Jo men de stämmer faktiskt att man kan göra nått såntdär.

hade en lektion i copyright, och har nått minne av detta!

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[PeterWem]
0

I Sverige har vi upphovsrätt där du inte behöver skriva ut copyright. Du är skyddad. Sedan om Iran eller Nordkorea kopierar bilden, so what.

Madick
0

Det kan inte mena Trademark eller Registrerat varumärke du tänker på?

Anna
0

Copyright är automatiskt så att säga, du behöver inget tillstånd.

Däremot om du ska ha ett varumärke eller liknande behöver du ett s.k "Registered Trade Mark" (ett ®) för att ingen annan ska få använda det. Har man ett oregistrereat varumärke heter det Trade Mark, och benämns med TM. Googla på registered trade mark så får du läsa mer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

divansson
0

Jahaa, då förstår jag. Tack för svaren!