Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 334 ggr
eliinb
0

Kamera.

Hade tänkt köpa en ny kamera efter jul och det kommer förmodligen bli antingen Canon eos 400D/450D eller Nikon D80.

400Dn är ju billig nu på de ställen som den finns kvar på och D80n och 450Dn ligger på ungefär samma pris. Var inne på en Pentax K200D förut men det känns mer värt att satsa på Canon eller Nikon, för jag tycker det finns större utbud av optik till dem. (?) 

Om jag köper Canon eos 400D så spar jag lite pengar till att köpa ett extra objektiv, stativ och lite sånt.
Men är det bättre att köra på t.ex. Nikon D80 eller 450D som är lite bättre på en gång?

Är det stor skillnad mellan Canon kamerorna?

Har testat Canon kamerorna och ska testa d80n snart. Många är ju nöjd med D80n så tror inte jag kommer bli missnöjd direkt. Men som sagt, ska ju givetvis testa den lite.

Vet att flera här inne har dessa kameror och ni får gärna berätta lite och ge tips. Vad ni tycker är för samt nackdelar med kamerorna.

Elin.

Metinia
0

Skillanden mellan 400D och 450D är näst intill minimal, det som kan skilja är att du brukar få med ett objektiv med bildstabilisator om du köper 450D, den har ca 12 megapixlar istället för drygt 10 som 400D och den har Live-view. Jag har en 400D och är jättenöjd med den, det är en bra kamera. Testa gärna alla tre kamerorna innan du köper någon av dem så du får komma fram till vilken som passar dig bäst. Om du är väldigt berorende av Live-view så kanske 400D inte är så bra t.ex.

eliinb
0

#1 Nej, det känns inte som jag har någon större nytta av det. Har ju min kompaktkamera och långzoomen. Långzoomen ska jag dock sälja tror jag.

Dvipir
0

Om du funderar mellan Canon kamerorna så skulle jag nog ta 400D. Just för att det inte är så stor skilland mellan dem och 400D ändå är billigare. Men om du ska köpa Nikon eller Canon så kan jag inte hjälpa dig. Samken är olika. Själv så trivs jag bra med Canons kameror :)

eliinb
0

#3 Okej, jo, köper ju hellre ett till objektiv om det inte är så mycket som skiljer.