Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 378 ggr
Pricken16
0

Stativ- och objektivfråga

jag funderar på att önska mig/köpa det här stativet: http://www.dustinhome.se/pd_5010103250.aspx#

tror ni det funkar med en eos 400d och ett sigma 70-300 på?

om inte, vad rekomenderar ni för stativ? det ska gärna vara ganska lätt.

jag funderar också på att sälja mitt 70-300 och köpa ngt annat istället.
funderar mellan Canon EF 70-200/4,0 L USM och Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. är det någon skillnad förutom IS och 5000kr?

Anna
0

Stativet ser bra ut!

Ang. objektiven - det är ingen skillnad förutom IS, som betyder bildstabilisator (vilket du kanske redan visste).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Pricken16
0

men gör det någon större skillnad om jag köper det med IS än om jag köper det utan? är det värt att lägga 5000 till för att få bildstabilisator?

tycker ni förresten jag ska köpa ett sånt objektiv istället för mitt 70-300? vad skulle ni göra?

Mari
0

Jag tycker du borde satsa på ett ljusstarkare objektiv :) 4,0 L är inte så ljusstarkt tycker jag men det beror ju helt på vad du ska använda det till :)

Har du bildstabilisator kan man oftast gå ner på längre tider utan att det blir rörelseoskärpa och det är ju bra :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pricken16
0

jag vill ju fota hästar. gärna både inne och ute.
borde jag köpa ett 2,8 L istället?

Mari
0

#4 Det tycker jag du borde köpa istället, jag fick den rekomendationen av en annan fotograf, "bättre att lägga ut lite extra pengar på ett ljusstarkare objektiv för då får man mer valuta för pengarna sade han" :)

Jag har inget själv ännu men ska beställa hem det efter jul.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isak
0

Det med IS sägs ofta vara lite skarpare än det utan. Bägge sägs däremot vara skarpare än 2.8-versionen.

Vilken bländare du ska ha är det ju istort sett du själv som bestämmer.

Jag har haft bägge objektiven, 4 utan IS oh 2.8 och har inte varit missnöjd med några. Varken lägsta bländare eller något annat.

4.ans största fördel är ju att det är betydligt lättare än 2.8.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson