Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 791 ggr
ErikaAndersson
0

Ny Kamera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ny kamera, en canon eos 450D.

Detta är första gången jag fotade i ridhus med sånhära kamera, och bilderna blev inte bra! Jag har haft kameran i ca 1 vecka nu.

Jag fotade på Tv, 1/125 & Iso 1600/800, men dom blev jättemörka eller suddiga, hur ska jag fota i ridhus?

det var mörkt ute när jag fotade med.

Lägger in en bild jag tog.

ErikaAndersson
0

Kan tillägga att bilden är inte redigerad alls, bara beskuren & förminskad. jag hade kunnat fixa till den rätt mkt, men jag vill kunna lära mig att få fina bilder utan att redigera dom :)

IdaT
0

Har du ett ljusstarkt objektiv? Vilken bländare hade du?

Edit: Läs Emelies artikel om Manuell fotografering.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Haag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har du inte ett ljusstarkt objektiv, (objektiv med låg bländare) så är det inte lätt att fota bra bilder i ridhus. jag själv har ett tamron 55-200 4-5.6 och jag får kämpa skitmkt varenda gång jag ska fota i ridhus, bifogar bild.

Ska nu köpa ett 50 mm 1.8 som jag hoppas kunna använda lite i ridhuset iaf. kostar runt en tusing. absolut värt varenda krona.

Det du kan göra är att köra på så högt iso du kan/vill (ger ju som sagt brusiga bilder..) och minsta möjliga bländare. har för mig att om man har en hög slutartid så blir bilden typ mörkare? Rätta mig om jag har fel, har bara haft min canon i 3 mån.:P lagom är bäst :)

läs också artiklarna om manuell foto som #2 tipsade om. har lärt mig jättemkt bara av att läsa om sambandet mellan bländare, slutartid och iso :)

Tillägger att jag har en canon eos 400d.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se