DSLR Världen?
Gaah, måste skriva av mig en skvätt.
Vet inte vad som händer i världen av våra DSLR kameror, Nikon d90 är ju typ första steget till jag vet inte vad. Live view och kunna filma? HÖ? det är ju inte äns en systemkamera längre, inte kul när allt blir så digitaliserat. Hade hellre gillat fotografering för 10 år sedan än nu + att nu är DSLR lika billiga som kompakt kameror. Var ju mer ovanligt med system för bara 3-4 år sen, om inte ännu mindre. Känns nästan som jag valt fel, vill ju bli fotograf men tror inte att det kmr bli enkelt. Men ska inte ge upp! :)
Vad inte vad ni tkr, valfritt att argumentara för och emot! men detta var bara en tanke jag hade och började fundera över. Något att tilläga som inte har tänkt på väldigt välkommet! :)
Kan bara hålla med dig.. Känns som att alla köper en systemkamera nu.. (Jag ska iof inte säga ngt eftersom jag köpte min i september, men jag hade sparat och längtat efter en system sedan är 2005..)
Mina kompisar som annars inte varit ett dugg intresserade av foto ska nu skaffa system, de bestämde sig att de ville ha en sån på 1 vecka och vips så köpte dem den liksom..
Nu menar ja inte vill att dom ska köpa den, men känns ju lite halvtråkigt när alla springer runt med systemkameror, och för oss som fotar på tex tävlingar blir det ju svårare och svårare att sälja bilder eftersom alla har en system…
För det första - intressant tråd, bra initiativ att starta den.
Jag kan hålla med dig, helt klart, samtidigt som jag är fascinerad över alla teknikprylar världen över - hur vi människor kan vara så tekniska och uppfinna sådana fantastiska hjälpmedel och saker, det kommer nog alltid fascinera mig.
Jag tror absolut att det finns många som uppskattar det som du nämner, som systemkameror som kan filma osv. Vill inte påstå att det intresserar mig då jag, som du, uppskattar att skapa med min kamera, inte låta kameran sköta jobbet helt själv. Att allt blir mer och mer automatiserat är därför lite trist tycker jag, men som sagt säkert uppskattat av många.
Emma har mycket rätt i #1 också enligt mig, fotograferna blir fler och fler, priserna på våra tjänster/bilder kommer sjunka mer och mer i framtiden tror jag tyvärr.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Håller med !
var inte alls så länge sen jag såg en 8 åring springa runt med en system och ta kort på en hopptävling. :/ lixom?
Förut var det verkligen, "gud har du en system?!" :O Men nu har alla det, även de som inte äns "vill" fota, eller vad man ska säga.
Tycker att systemen börjar förslora sin charm nu när filmningen och allt kommer in…

Jag håller med i alla era argument om teknikens utveckling, är dock väldigt tacksam över att den har utvecklats som den har, annars hade jag inte ens kunnat börja fotografera! Men eftersom alla numera har tillgång till en kamera och alla därför kan börja fotografera så är det klart att de blir fler, men det betyder samtidigt inte att antalet bra fotografer ökar i antal, jag menar bara för att man köper en bra kamera så blir man ju inte bra. Därför tror jag att om man är duktig på att fotografera så har man stora chanser att lyckas som fotograf i alla fall, eftersom efterfrågan på kvalité kommer öka (därför är man villig att betala mer för bättre bilder) etc. etc.
Anser också att steget till att stoppa in en filmfunktion i systemkameran kanske var ett steg för mycket åt det kommersiella hållet…

#1 Exakt, det är så trist. Visst det är många som bara fotar för hobbyns skull och så, men ändå, det blir svårare för oss att sälja bilder. Man får helt enkelt försöka bli frilansfotograf och tv4 eller nåt. :)
#2 Ja, jag ville nämligen veta lite om era åsikter om detta.
Joo, det är jag med. Inte bara inom fotograferingen, finns en sak jag tkr är coolt. Att musik kan färdas i luften, visst ettor och noller, det säger ju verkligen mkt. Lyssnar nämligen över nätverket på min brors musik. Det är precis som att man kan prata i mobil med någon på andra sidan jorden.
Det gillar jag med, jag lägger tid och tanke bakom mina bilder. Utveckligen har ju gått så rackarns snabbt den senaste tiden med, så vad kmr egentligen finnas i framtiden? Jag tkr dem kan fortsätta med "skräpiga" CCD sensorer i instegskameror och sen för oss som fotar med semiproffs och uppåt försöka skapa sensorer med bra ISO egenskaper tex. Höja priserna lite med.
Jag har en såkallad Black Book hemma från 1983, bara bilder på analoga kameror såklart. Det är helt sjukt hur gryma dem fotograferna var/är, måste nästan ta kort på några av bilderna för man undrar om dem inte fuskade på nåt sätt och använde redigeringsprogram. Dem har ju inte flera hundra exponeringar på sig heller.

#5 med analoga*
Sedan kan man ju även hoppas på att de olika märkena inte börjar lägga in filmfunktionen i ALLA nya kameror som släpps nu framöver.
Jag tror nog att även de förstår att de "riktiga" fotograferna inte är i behov av sådant. Så t.ex Nikon D3's uppföljare lär ju inte ha filmfunktion… förhoppningsvis.

#7 Haha ja förhoppningsvis inte, jag misstänker att ex. Nikon kommer satsa på väldigt proffs & väldigt amatör (om ni förstår vad jag menar) alltså svindyra eller "jätte billiga" kameror, hoppas bara att det inte blir så 

Adu, det får vi hoppas på! :)
Har d700 liveview?

Håller också med.
Förut var det mer speciellt med systemkamera, nu har jättemånga det. I min klass(grundskola) är vi 5personer med systemkamera, varav två st inte enns vet varför de köpte sån kamera..
Själv vill jag inte ha en systemkamera som kan filma, då jag inte är ute efter ett klipp, utan en stillbild.
#9 Ja den har liveview.
Jag håller med lite jag också. Men jag tycker att det är okej att lägga in filmfunktion i vissa modeller men inte alla. Många köper ju nya systemkameror nu men vissa köper ju det bara för att ha. En jag känner har en vanlig digitalkamera och hon vill ha en systemkamera. Men det ända hon tar foto på är på sig själv xD Lite onödigt att lägga ut ett par tusen lappar för att ta foto på sig själv :) jag menar inte att det är fel att ta foto på sig själv men hon har inget större intresse för att fotografera saker än sig själv. Men det är ju hennes sak ;)

#5 Tur att man kör med CMOS-sensor då =)
Visst är det kul med denna explosionsartade utveckling, men frågan är hur långt det kommer att gå. Filma i HD-kvalité känns för mig helt onödigt med en DSLR. Jag kan förstå en enkel filmfunktion men HD känns lite overkill.
Sen att priset på DSLR har sjunkit ser jag bara positivt på eftersom de flesta familjer (läs inte enskilda personer) nu kan ha råd med en. Bara för att man inte har ett större intresse i fotografi behöver det ju inte betyda att man inte ska köpa en DSLR.
Fast det roliga var att det var inte så många som reagerade innan DSLR:ens tid när det fanns alla möjliga som hade en SLR.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Det har ju sina för- och nackdelar med priserna på husen nuförtiden, det är som du skrev, kul för tex familjer som bara vill kunna ta ett kort med hyfsad bra kvalite och så.
Snackade med familjen över maten om detta och fick mig en funderare, visst det är många som är duktiga hobbyfotografer, men dem har ju bara det som en hobby. Jag går första året på ett mediaprogram och jag är den ända som seriöst håller på med fotografering och vet hur min kamera funkar, och tänker satsa på det i framtiden. Visst, det finns några som har system, men dem har verkligen ingen aning hur det tekniskt sätt funkar.
Jag tycker väl att det är både bra och mindre roligt när systemen kan filma och har liveview, känns som att det blir mer en allt-i-ett digitalkamera mer än en mycket väl utvecklad system. Visst är det kul att kunna filma men varför allt detta plus när det ändå är fotograferingen man är ute efter i slutändan?
Samtidigt sjunker priserna på kamerorna och varenda människa har ju numera en kamera, även många har system. För några år sedan visste ju ingen vad en system var ens men nu vet alla och många har en. Fotografering som hobby har ju minst sagt blivit mindre unikt, vilket jag tycker är lite tråkigt.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Men jag har mog det värsta exemplet på hur dumma vissa systemkameraägare är. Konversationen är mellan min kompis och en klasskompis till henne, vi kallar dom Emma och Anna.
Anna: "Åh, har du en systemkamera? Det vil jag också ha!"
Emma: "Okej, vad har du för kamera nu då?"
Anna: "Jag vet inte en som det går att skruva av objektivet på…"
Emma: "Det är ju en systemkamera?!"
Anna: "Nej, han i fotobutiken sa till pappa att det inte var det."
På ett ungefär hur konversationen lät. Någon som vet vilken kompaktkamera det är som man kan skruva av objektivet till?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Håller verkligen med dej.
Det blir bara billigare och billigare, i min närhet känns det som att folk köper systemkameror för att det är tufft att knäppa blixt bilder mot en spegel med en "proffskamera". Trist tycker jag :( Fast sen är det rätt skönt att det är billigt, när man inte tjänar något på fotograferingen för att kunna väga upp det man lägger ner på kamerautrustning. Blev faktiskt besviken när D90 kom, kul att kunna filma, men tycker att systemkamerorna tappar sin charm eller vad man ska säga. Som #15 säger, fotografering som hobby är allt vanligare.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag höll på att dö idag när jag såg reklamen för Nikon D90. Jag tycker det är sorgligt att systemkameran har blivit ihopsatt med videokameran. Jag tycker charmen att ha systemkamera är just för det ÄR en systemkamera. Visst är det ett smart sätt för de som vill ha allt i ett, men somsagt - charmen är helt förstörd.
Fast sålänge det håller sig till en modell hos varje märke som kan filma tycker jag inte det gör något överhuvudtaget. Som sagt, tror säkert endel uppskattar filmfunktionen och de ska väl också ha något att välja på? :)
Och jag tror inte det här med filmningen blir en återkommande funktion faktiskt, iallafall ingen standard.

Filmfunktionen är bara ett försäljningsknep/argument mot konsumenterna.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Det är aningens trist att priserna har sjunkit så pass mycket på systemkamerorna. Nu är de instegsmodellerna inte dyrare än halvbra kompaktkameror. Konkuransen har ju också ökat, vilket är båda positivt och negativt (kvaliteten blir bättre, oftast iallafall).
Själv är jag riktigt förtjust i möjligheten att kunna filma med Nikon D90. Dock behöver de bara utveckla filmfunktionen, ha möjlighet att använda autofokus och dessutom kunna filma i mer än 5 minuter. Om D90 sjunker i pris så köper jag nog den eller en liknande kamera i framtiden som backupkamera som dessutom har möjligheten att filma.
Har provat att filma med skolans filmkameror och det är en helt annan kvalitet än med små kompakter. Självklart går det inte att jämföra mer semiproffsvideokameror med en systemkamera som filmar i HD-format men jag är ändå en filmfantast som gärna vill ha två i ett.

Det är kul att vi har fått upp en sån diskussion kring detta! :) För vi är alla olika individer och har olika tankar, vilket får andra att tänka i nya banorna pg a någon annans åsikter.
Som du säger Matilda så finns det ju säkert såna som du som tkr likadant och som d90n är utvecklad för, nästa steg i utveckligen kmr ju att bli autofocus när man filmar och att kunna filma längre. Bara och vänta och se när det händer.
Tycker som alla andra. Alla har en systemkamera nu… Förra året på skolavslutningen var dem 61% av alla föräldrar som hade systemkamera. Alla hade det och ville fota sina små barn med kvalité på bilderna…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

varför är det så farligt att var och varannan person har en DSLR-kamera?
Jag tycker det är rätt roligt att utvecklingen går framåt och att nikon fått fram D90 med hd-filmning, hoppas att canon tar fram en modell också. det är ju ett försäljningsknep och tex familjer tycker nog att det är superbra att ha filmkamera och stillbildskamera med kvalité i ett, bara ett paket att bära med sig på semestrar osv.
#24 Canon har en systemkamera med filmfunktion, tror att det är den nya Mark. Men den är ju inte direkt billig, ligger på ganska många laxar.

#25 ok. har kikat lite på olika kameror och dess priser och insett att min kamera duger utmärkt och att jag absolut inte ska byta förrän jag köpt loss pålle, om jag överhuvudtaget får köpa honom. Jag har knappt någon tid att fota och mina bilder blir kassa ändå så även utan pålle så hade jag nog hållt mig till den jag har.