Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1203 ggr
Jojaton
0

Nikon D90 är här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Nikons nyaste kamera kommit - Nikon D90. D90 är uppdateringen på deras populära D80. D90 har b. la. 12,3 mpx, 3" skärm med 920 000 pixlar, ISO 200-3200 och hör och häpna - den kan filma! Upplösningen är då 1280x720, 24 bilder/sek. och ljud.

Priset för kamerahuset ligger just nu för ca. 9 000 kr.

Johanna - Instagram

Klasselover
0

Ooooh nu vet jag nästa inköp :D

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jojaton
0

#1 Haha, jo, helt fel verkar den inte! Men vilken Nikon är det x)

Johanna - Instagram

Lininaa
0

Haha, nja jag vet inte om jag är en sånt jättestort fan av filmningsfinessen. Förstår att det är bra för Nikon då det säkert drar in en hel del nya köpare o.s.v. men jag tycker systemerna börjar likna kompakterna mer och mer :p

Jag tycker de kan satsa på att höja kvaliteten och utveckla kamerorna mer inom fotograferingen istället =) Säkert håller inte alla med mig, men det är så jag tycker.

reevilo
0

Den är läcker, men hur ofta filmar man med sin systemkamera?

neonrosa
0

Intressant!
En sådan skulle jag gärna ha… Men min D80 duger ;) Visst kanske det känns överflödigt med flimningen, men ändå, en ganska kul extra funktion!

Jojaton
0

#3-4 Håller med. Det positiva med den är uppdateringarna från D80 till ett mycket behagligare pris än D300.

Johanna - Instagram

Isak
0

Nä, det blir en 50D istället, nu när den äntligen har kommit. Precis som jag förutspått.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

ElinH
0

#3 Håller verkligen med dig!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

Vilket pris för en ny modell!

Är inte heller så förtjust i idén att den kan filma - men de är smart av dem att göra så. Alla kommer vilja ha den just bara pga filmningsfinessen ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MLphoto
0

Jag saknar filmningen. Mest för att jag inte har råd att köpa både system och en filmkamera. Men sen vet jag inte heller hur Nikons filmning är, skulle vara kul att testa.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Ellsa
0

Kul :D

denisesalomonsson
0

Har hört det! Men är inte heller förtjust i att den kan filma, isånnafall kan man köpa en filmkamera ;)

Cavello
0

Intressant steg det där med filmningen…. Måste väl ändå vara den första systemkameran med en sådan funktion?

Hade ju varit skoj att se hur kvaliteten blir :D

Flaxii
0

#13 Ja, jag har läst någonstans (Kamera & Bilds nyhetsbrev?) att det är den första systemkameran med filmning.

MLphoto
0

#12, Alla har inte råd med både systemkamera och filmkamera :P

Anna
0

Man kan ju alltid filma med en kompaktkamera =) De är ju inte lika dyra som filmkameror.

annaattlid.se

MLphoto
0

#16, Har gjort det i alla år, men kvalitén är skrämmande dålig =P

Cavello
0

#16 Fast kvaliteten är riktigt dålig oftast, speciellt om man vill zooma lite ;)

divansson
0

Kul ide med filmning såklart, men asså jag vet inte vad jag ska tycka, visst bra att det går både att fota och filma. Men kvalitén ska bli kul att se, både på bilder och filmning, vet ju aldrig hur bilderna kan bli egentligen heller när de lagt in filmning också. 
Nä, inget för mig, skulle bara kännas konstigt ;P

Cydonia
0

Oj filmning! Tror ni Canon lanserar nåt liknande snart?

Anna
0

#20 Om inte annat kommer de säkerligen börja fundera på det nu ;)

annaattlid.se

busmartzon
0

Filmningen är ett stort minus enligt mig.

Cavello
0

#22 Jaså, hurdå? Jag tror nog att det kommer att bli bra med filmningen på försäljningsfronten.

Isak
0

#20 Eftersom Canon nyligen släpper 50D som för övrigt har uppgraderat väderskydd så tror jag inte på någon sådan funktion förrän nästa släpp som nog kommer i början av nästa år om de skulle välja att integrera det i 350D-modellerna.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[MajaWrangstadh]
0

Jag blir faktiskt nästan sugen på att sälja D80 och köpa en sån nu… haha. Jag har ingen filmkamera (inte ens en kompakt med filmkamera) och har inte råd att köpa det heller. Snacka om att slå två flugor i en smäll liksom :D

Cavello
0

#25 Om du gör det så får du visa hur filmkvaliteten blir :)

neonrosa
0

#25 Jag håller med dig, och skärmen är som D300; lika stor och lika högupplöslig vilket jag alltid gillat. Fast min D80 ger jag inte upp i första taget, jag tycker den passar mig perfekt just nu ;)

Emelie-G
0

Var lite sugen på att köpa en när den lanserades, men tror inte att jag är det längre iom filmfunktionen.. Vill inte betala extra för en funktion jag troligtvis inte kommer använda. Lite tråkigt tycker jag att lägsta ISO är 200, hade hoppats på 100 :P

Anna
0

#28 jag trodde också de skulle ha ISO 100 som lägst… det är riktigt bra att ha det på d200 har jag märkt =)

annaattlid.se

Andreasson
0

Äntligen har kameran kommit som får mig att hoppa över från Canon till Nikon. Eller inte men den verkar vara en kul kamera ändå för er Nikon användare. Ska bli kul att se vad den går för när det gäller filmningen, vilket jag egentligen ser som en väldigt speciell bifunktion på en systemkamera. Men men, vi får se hur det går med tiden. Alla kameror har väl till slut den funktionen..

/B.

Vemsan
0

En riktigt intressant kamera :) Är det stor skillnad mellan den och Canon EOS 400D ?

Hälsningar Vemsan

Cavello
0

#31 Ja, det är mycket stor skillnad mellan D90 och 400D :)

Toltaren
0

Hade också hoppats på ISO 100… Nu blir det nog till och satsa på en D80 istället då ^^

[MajaWrangstadh]
0

#22 Varför minus? Det gör väl inte kameran sämre precis, eller? :S

Cavello
0

Egentligen är det inte så jättebra att använda ISO 100 då der ger lägre kvalitet, kontraster och djup och liknande i bilden. Läste om det i en fototidning för ett tag sedan.

Anna
0

#35 Har jag aldrig märkt =) Ser ingen skillnad på ISO 100 eller ISO 200 t.ex.

annaattlid.se

martinaahh
0

låter faktistk ganksa intressant :) men kommer nog ändå att köpa en D80 så fort jag fått i hop pengarna. Men bara en fråga angående D90, har den en egen autofokus motor ? eller är den som D40, D60 osv ?

Andreasson
0

#35 Det beror ju på vad kameran är optimerad för. Nikons kameror är oftast optimerade för ISO 200 för det är deras Bas-ISO, medans Canons kameror är oftast optimerade för ISO 100 som är deras Bas-ISO..

/B.

EQUALIZER
0

#37 den har inbyggd af motor

men en grej när livewiew kom sa alla det är inget att ha nu har nästan alla systemkameror det det kan ni tänka på om fimning

denisesalomonsson
0

jag har fått ut ur min bror att jag ska få en sådan i julklapp, vill hellre ha d200 :'( XD

Denna kommentar har tagits bort.
[MajaWrangstadh]
0

#40 Skulle jag fått en systemkamera av min syster/bror/mamma/pappa, vilken som helst, skulle jag bli JÄVLIGT glad och skita fullständigt om det var en D90 eller D200… hahaha. Din bror verkar grymt snäll som ger dig en 9000-kronorskamera i julklapp :P haha.

denisesalomonsson
0

#42 det är inte min bror som har köpt utan mamma o pappa :)

Magster
0

Varför tycker många att denna kamera är en besvikels, egentligen? Den är inte sämre än D80 och den älskar ju typ alla som äger den. D90 har liveview vilket underlättar för macrofotografering mycket och den kan filma, även om det inte känns som en systemkamera är det ändå inget dåligt. Tycker faktiskt inte folk ska klaga på den bara för att den kan filma och därmed känns som en välutvecklad kompaktkamera, inget som MÅSTE användas ju.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Trollis-
0

#44 Håller med dig! ;D
Jag var negativ mot den i början, men nu när jag har en egen så kan jag inget annat än älska den! För mig är den perfekt, vad alla andra än säger ^^ <3 Jag tycker den är jättebra :D

[MajaWrangstadh]
0

#43 Whatever, jag skulle bli glad öht. Haha :)

#44, #45 Håller med er! Det är väl inte spec stor skillnad på den och D80 egentligen (bortsett från filmfunktionen)?