Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 457 ggr
[PixelMollan]
0

Behöver hjälp med ett köp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag ska köpa ett nytt objekt till min Nikon D40 nu i dagarna (lovad julklapp) men behöver hjälp så att det blir rätt för just min kamera och det jag vill göra. Jag har 18-55 nu.

Jag är som sagt inte alls hemma på det här med hur det funkar. Nått jag stör mig på nu är att jag inte kan zooma långt, måste gå väldigt nära och det funkar inte att behöva klättra upp i träden för att ta foto på fåglarna (skämt o sido). Men ni förstår poängen.
Det är väl det allra viktigaste som jag kommer på nu.
Ska sen även börja fota hästar både inomhus och utomhus så vill ha något som passar till det också (även där vill jag inte behöva stå brevid hindret för att få en närbild).

Kom med tips och förklara gärna vad jag ska titta efter när jag letar :) Jag har läst några artiklar men de står mest Error i hjärnan.

Mvh Malin :)

LindaKarlstrom
0

Vad får det kosta?

Eostra
0

Låter som du behöver ett ljusstarkt objektiv med låg bländare (litet F-tal) så att du kan fota t.ex i en manege utan att behöva ha jätte högt ISO. Om man vill kunna zooma långt behöver man ett objektiv med lång brännvidd, t.ex 70-300mm. :)

[PixelMollan]
0

Max runt 5000-6000 kr tror jag. Finns det något billigt men bra objektiv så är det ju helt klart bättre än ett som kostar 6000 kr och är sådär :P

Blir det ett billigare kan jag ju dessutom lägga lite pengar på något stativ eller nått sånt nyttigt ^^

[PixelMollan]
0

#2 jag skulle behöva ett helt namn på objektiv du rekomenderar så jag kan söka lite om det :) (är urdålig på sånthär jag vet xD)

Eostra
0

#4 Själv har jag haft systemkamera (också D40) bara i ett halvt år och fick mitt andra objektiv, efter 18-55mm, igår. ;) Det var ett Tamron 70-300mm. Man kan alltså zooma ganska långt med det, men det har inte så bra bländare (4-5.6) så det är alltså inte så mycket att ha om man ska fota när det är lite sämre ljus, om man inte har tillgång till stativ eller kan använda blixt. Men det kostar inte heller så väldigt mycket, köpte mitt på Cyberphoto för sammanlagt 169€ = ca 1690kr. Så jag tror nog att det är värt pengarna, beror ju på vad man ska fota. :) Vet att Anna Attlid också har haft/har ett sånt.. Ljusstarka objektiv är ofta lite dyrare men t.ex Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF är ganska ljusstarkt. På t.ex cyberphoto.se kan du ställa in dina krav så kommer det upp en lista på objektiv du kan välja mellan. Och kom ihåg att köpa ett objektiv med inbyggd autofokus (AF), om du inte vill fokusera manuellt. :)

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det med ljus var det bra att du tog upp. Jag fotar ofta mina djur inomhus och då behövs ett som tål det inomhusljuset på kvällen lixom.
Och rörliga djur i det ljuset blir ingen höjdare..om jag inte är enormt nära och fokuserar på en kroppsdel.

Här är ett julkort , hade gärna sett bättre kvalite på det egentligen.

Eostra
0

#6 Söt bild! :D

Ja, det är jobbigt dethär med ljus. Ska iallafall försöka förklara dethär med objektiv lite mer, så att du själv kan leta upp något objektiv som uppfyller dina krav. ;) Om vi tar Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF som exempel. Sigma är alltså objektivmärket. Sigma och Tamron gör objektiv med olika fattningar till olika kameramärken medan t.ex Canon gör objektiv bara till Canonkameror. 17-70(mm) anger brännvidden, alltså zoomen med andra ord. (f)2,8-4,5 är bländaren. (f)2,8 är ganska bra om man ska fota just inomhus i sämre ljus, men det finns objektiv som har bländare ända ner till t.ex 1.4. HSM säger att objektivet har inbyggd autofokusmotor. T.ex Tamron och Nikon betecknar sina objektiv som har autofokusmotor med AF. DC, Asp och IF vet jag inte riktigt vad de står för, men har för mig att det finns en artikel om det.. :)

[PixelMollan]
0

tack så mycket :)

Så bländaren ska vara hög, dvs litet tal för att det ska vara bra i dåligt ljus?

Hur funkar det med zoom, läste en artikel här att man typ skulle akta sig för objektiv som inte riktigt kunde zooma ut o in utan stannade på samma stället. Men sålänge det står ex 17-70 så kan det väl zooma in och ut?

Marija
0

#8 Ja, när det bara står t ex Nikkor 50mm/1.8 så betyder det att objektivet har en fast brännvidd (utan zoom) medans ett objektiv som heter t ex Nikkor 55-200mm/4-5.6 har zoom.

Tycker inte att objektiv med fast brännvidd är något att "akta sig för" dom har ofta väldigt bra kvalité, skärpa och ljusstyrka. Men det kan vara skönt att ha ett objektiv med zoom för att komma riktigt nära sitt motiv utan att behöva stå bredvid. :)

Låter som att du behöver en ljusstark telezoom, dessa är oftast lite dyrare än de med sämre ljusstyrka men de är absolut värda sitt pris. :)

Jag tycker att du ska kika lite närmare på t ex Sigma 50-150/2.8 HSM (med inbyggd autofokus motor). Kostar ca 6000 kr, billigare på vissa ställen. Finns också artiklar här inne som nog kan hjälpa dej lite på traven!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Eostra
0

#8 Precis. :)

[PixelMollan]
0

#9 tack :) ska kolla upp det.