Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 826 ggr
Marija
0

Sigma 50-150/2.8 - Objektivfunderingar..

Jag (och pappa) ska inom en snar framtid uppgradera vårat Nikkor 55-200/4-5.6 då vi tycker att vi behöver något bättre, det har även på senare tid börjat krångla med fokusen. Letar nu alltså efter en ljusstark telezoom inom en rimlig prisklass (mer än 5000-6000 är alltså inte möjligt :p).. Funderar starkt på ett Sigma 50-150/2.8, då jag gärna vill ha en startbrännvidd runt 50mm, känner att 70-80mm blir för tajt. Och bländaren på Sigmat är det ju inget fel på heller ;) Så, ni som har Sigmat, vad tycker ni? Räcker 150mm eller är det för kort? Är det skarpt helt igenom eller finns det risk att jag råkar ut för ett måndagsexemplar? Ja - ÖS PÅ, med åsikter! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Cavello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ägt Sigmat i ett år snart och är KANONNÖJD med versaler. Har aldrig haft ett bättre tele. Har fotat all slags hästsport med det och massor av bilder på fria hästar i hagar. Har också använt det till porträttfoto etc. 

Har aldrig märkt av att brännvidden är för kort och det är suveränt att börja på 50mm. Perfekt för prisutdelningsbilder!

Mitt examplar är skarpt hela vägen! Du kan kolla på hemsidan eller Bilddagboken för att se massor av testbilder, alla bilder från 2008 är nästan fotade med den gluggen.

Fokuserar oerhört snabbt (intern fokusmotor) och dessutom är vikten väldigt lagom.

(Ifokus försämrar kvaliteten på bilden)

ElinH
0

Funderar också på att köpa ett sådant efter sommaren..
Hur funkar det ihop med D50?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dvipir
0

Min pappa har det objektivet och tycker att det är verkligen bra (får låna det ibland). Ger trevliga färger, är tyst, fokuserar bra och så är f/2.8 inte så illa det heller ;)

Här är några bilder som jag har tagit med det objektivet.

http://www.hestbakki.net/images/43_000.PNG
http://www.hestbakki.net/images/11_002.PNG
http://www.hestbakki.net/images/nepa3.PNG

Cavello
0

#2 Det funkar kanon med D50, ger väldigt bra kvalitet.

eliinb
0

Tycker objektivet låter bra =) Ska ju ev. köpa en d80 i mellanagarna och det är kanske något att satsa på till nästa höst? Är det stort och tungt?

Cavello
0

#5 Storleken är ungefär detsamma som Tamrons 70-300 förutom att det här är mer välbyggt och väger en aning mer, fokuserar även internt :)

eliinb
0

#6 Låter bra! :) Inte så jättedyrt heller Skrattande

Marija
0

Tack för alla svar!

Några fler som äger eller har provat detta objektiv som kan uttala sig? Fler för/nackdelar? :)

Magster
0

Jag varken äger eller har testat det men jag tror att en brännvidd på 50-150mm kommer bli lite för kort när det kommer till hästfotografering.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Marija
0

#9 Det är just det som jag fortfarande är osäker på. Gillar att det börjar vid 50mm, men att det bara går upp till 150mm gör mej lite osäker. Men å andra sidan så får jag aldrig skarpa bilder vid 200mm med det objektivet jag har nu - är alldeles för ostadig på handen för det.

Objektivet verkar ju ge bilder med bra kvalitét, så det kanske är värt att spara några tusenlappar och beskära bilderna lite istället. Vad tror ni?

Jojaton
0

Jag tror att det blir bra, hellre beskära lite för att 150mm inte har varit tillräckligt, än att "missa" en massa bilder på 70/80 mm. Jag ska visserligen själv köpa ett 80-200/70-200 men ändå ;)

Johanna - Instagram

LovisaJacobsson
0

Vad kostar detta objektivet?

Marija
0

#12 6000 kr på Scandinavianphoto och några hundralappar mer på Cyberphoto. Förhoppningsvis ännu billigare nu till rean :)

Magster
0

#13 Oj! Vore det inte en bättre idé att då satsa på ett objektiv med brännvidden 70-200 F/2,8 för ca 7000kr? Känns som en mer prisvärd investering i mina ögon.

Medarbetare på Hästfoto.

mimmibackman
0

What? Kostar sigma 50-150 f/2,8 12600:-? låter inte troligt, snubblade du över några knappar?, har sett det för runt 6000.

Metinia
0

#15: jag tror att hon menade att hon svarade på #12:s fråga där svaret vad 6000 kr.

Marija
0

Ingen dum idé. Men vill ändå ha en startbrännvidd vid 50mm, har nästan upplevt mitt nuvarande objektiv som tajt, fullt utzoomat (55mm). Vet inte om 7000 kr passar min plånbok heller, visst det rör sig "bara" om tusen kronor, men ändå. Behöver annat också, som jag kan köpa för dom pengarna.

Känns som att det "ultimata" objektivet för mej inte finns, antingen lagom startbrännvidd och något kort, eller något tajt men lagom längd. Men man kan inte få allt ;)

Marija
0

#15 Haha. Blev lite otydligt, men som #16 säger, skrev först #12 eftersom inlägget var menat till dej, och sedan 6000 kr för att det är priset. ;)

mimmibackman
0

#18 haha, lite aning blond är man >< men tkr också du ska lägga pengarna på tex ett tamron 70-200 :)

Magster
0

#18 Gud, vad fel jag läste! :) Fixade till det åt dig ;)

Medarbetare på Hästfoto.

neonrosa
0

#19 Men som sagt skrev hon ju att hon inte ville betala mer än 5-6000 och att brännvidden skulle börja runt 50 mm :p

Majsbecka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett Sigma 50-150 och är väldigt nöjd. Använder den gluggen nästan hela tiden när jag fotograferar. Har inte testat det riktigt på hästar i ridhus ännu, men jag fotade på en kanintävling i ett ridhus och jag lägger ut en bild därifrån, hoppas det är okej fastän det är häastfoto.ifokus :) Annars får ni ta bort den :P

Cavello
0

#9 Vet inte hur många tusen bilder på fria hästar/olika hästsporter jag har fotat under året med Sigmat men det problemet har jag inte märkt av. Skiljer knappt någonting mellan 150 och 200 mm. 

Märker däremot stor skillnad mellan 50 och 70 mm vid prisutdelningar och på platser där det är trångt. Med Tamron hade jag inte haft någon chans att få med hela ekipaget men med Sigmat är det enkelt :) Går inte heller att backa när det är en ridhusvägg bakom en så då gäller det att ha ett mer "vidvinkligt" tele.