Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 359 ggr
Micky
0

Vad ska man börja med?

Jag ska köpa digital systemkamera snart men om man ska ha en ganska billig och använda den till att fota mest djur ,hästar och hundar, även i rörelse vad ska man ha då=

Tänk er mig som total idiot:P Har bara använt digitalkamera innan

Anna
0

Inte behöver du känna dig som en idiot, alla har frågor i början ;)

När man har en systemkamera hänger inte bildkvaliteten på själva kameran utan på objektiven som man köper till.
Jag vet att Nikon D40 är otroligt billig nu på rean, men jag skulle inte satsa på en sådan eftersom det finns ett skäl till att de är så billiga. Dessutom är de lite "special" - de saknar en inbyggd autofokusmotor så man måste ha specialobjektiv som i regel är lite dyrare samt svårare att få tag på.

Kika närmare på Canon EOS 400D, Canon EOS 450D, Nikon D80 samt Nikon D50 - den sistnämnda begagnad eftersom den inte tillverkas längre. Jag har en D50 och en D200 och är otroligt nöjd med båda.

Begagnat är alltid ett alternativ om man vill få tag på billiga kameror och sedan spara pengarna till bra objektiv istället. Är man bara försiktig ska begagnat inte vara något problem.

Objektiv till det du ska fota låter som ett vanligt telezoom, t.ex ett 70-300mm. De är bra nybörjarobjektiv innan man lär sig allting och kanske vill ha ett lite bättre. Kostar runt 1500kr.

Lycka till =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se