Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 389 ggr
matildah
0

Kritik på fuxporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag testade jag för första gången mitt Tamron 70-300mm på hästar. Hästen jag fotade stod i en hage i skogen och det var ganska dåligt ljus, därför blev bilderna mörka trots att jag försökte få dem ganska ljusa. I photoshop har jag ljusat upp den en aningen. 

Använde en Nikon D70, ISO/640, F/4. 

Jag vill gärna ha kritik på bilderna, men gärna tips på hur jag kan ställa in kameran så att jag fortfarande har kort slutartid med får ljusare foton.

matildah
0

Ytterligare en bild på den vackra fuxen. Jag vet inte om färgerna blir ganska matta, men på min dator är fuxen ganska röd.

matildah
0

Och så en bild bakifrån.

Marija
0

Jag tyckte att #2 var jättemysig. Fina färger, jättehärligt ljus och bra skärpa. Bra bokeh. Ser ut att luta lite åt höger, om man kollar på träden. Du har lyckats helt okej med kompositionen, kanske hade önskat lite mer luft åt höger. Intressant bild, bra jobbat =)

Om det är det "vanliga" Tamron 70-300/4-5.6 du använder så tycker jag att du gjort det bra med tanke på att bländaren inte är så mycket att hurra för.

Vad har du haft för slutartid?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

matildah
0

#3: Tack för kritiken! Jo, det är det objektivet jag har använt. Jag är lite osäker vart man kollar slutartiden, men om jag har fattat kameran rätt är var den 1/60 eller något åt det hållet. Jag vet inte riktigt hur man hittar sånt på kameran eftersom manualen inte fanns med.

Marija
0

Jag tycker att bilderna är riktigt skarpa trots att du använt en rätt lång slutartid. :) För att få ljusare bilder måste du antingen höja ISO:t eller använda dej av en ännu längre slutartid (eftersom du redan använder största möjliga bländare så kan du inte göra så mycket där). Du får helt enkelt pröva dej fram med olika slutartider, ISO-tal och bländare, till slut hittar du dom optimala inställningarna :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus