Din inspiration
Vad eller vem får du din inspiration ifrån? Då menar jag inspirationen för att fota, främst hästar.
Kan vara intressant att höra!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag själv inspireras av vädret, faktiskt. Är det vackert väder ute med bra/härligt ljus vill jag givetvis direkt ut och fota i det ljuset.
Sedan får jag inspiration från andra fotografer som jag tycker har lyckats med bilder. Och om jag ser en vacker häst på bild/på tv/på riktigt får jag inspiration att fota just den hästen… ;)
Jag får inspiration lite varstans… Från andras bilddagböcker, från andras hemsidor osv. Ser jag en bild som jag tycker är häftig vill jag genast försöka mig på det också, och så utvecklas den idén till något nytt osv. =)
Jag får min inspiration överallt ifrån, men framförallt ifrån verkliga livet, när man verkligen "ser" en bra bild framför sig och tänker "shit vad det hade varit snyggt på bild" tex :)
Håller med alla föregående. Vädret spelar mycket roll, fast ibland kan också dåligt väder ge vackra stämningsfulla bilder. Och sen som #2 säger, andra fotografer, hemsidor, bilddagböcker. Håller också med #3, att jag ofta tänker "åh, jag skulle haft kameran med mej.." sen provar jag så fort jag har den i närheten :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#3 Håller med!
Om man åker i bilen t.ex och ser hästar som galopperar i jättefint ljus (hände mig påväg hem från gbg, hade tyvärr inte kameran med mig) så känner man ju bara hur det kliar i fingrarna att få stanna och fota ;)

Jag måste hålla med er andra som skrivit. Speciellt situationer man ser, speciellt ljus, en speciell vision man har om hur man vill att en bild ska se ut. Allt detta ger en inspiration att gå ut och fota, om förutsättningarna finns.
Det kommer nog främst när jag väl är där nära hästarna med kameran i handen. Miljön och vädret spelar mycket in, samt hästen i fråga själv såklart.
Ibland har jag idéer jag fått inspiration från, från bilder jag sett också som jag jobbar med i bakhuvudet så att säga.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jag får inspiration från lite allt möjligt, ofta ser jag något i mitt vardagsliv som leder in till någon tanke som kan ligga bakom en bild. Många gånger ser jag fina foton på hemsidor, men jag vill ju inte fota en exakt likadan och kan därför ofta tänka vidare en stund innan jag fotar just en bild jag vill ta.
Jag har ingen inspiration för tillfället… det är därför jag är otroligt inaktiv här ;)

Ser mig omkring på olika häst sajter på bilder. Om jag hittar några som jag tycker om så försöker jag alltid kombinera om det är möjligt. sedan ger jag mig ut i bästa väder ;)