Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 1100 ggr
JBengtsson
0

Hur får jag använda mina bilder?

Fråga kom upp har om dagen när jag börja maila med en ang. bilder. Personen tyckte att vi skulle göra en salgs bytes handel. Personen fick använda bilderna medans jag fick ha de på mina sidor.

Hur är det med det igentligen? Är det inte så att jag får använda de sålänga jag inte upger personuppgifter?

Hoppas någon av er vet mer än mig om det här ^^

(Vet inte om denna fråga kommit upp tidigare. Sökte efter trådar i sajten men hittade inget om det)

Metinia
0

Jag antar att du pratar om bilder som föreställer igenkännbara människor nu, andra bilder får du använda hur du vill. Bilder på igenkännbara människor får du använda nästan hur du vill så länge du har tagit dem (har du tagit dem är det du som äger dem om inget annat är överrenskommet). Du får inte använda sådana här bilder för marknadsföring (reklam) utan att fråga personen(erna på bilden om lov först, men du får publicera dem på andra sätt som inte är marknadsföring.

Jag tycker inte att lägga ut bilder på en fotohemsida är att marknadsföra sig själv, jag lägger i alla fall inte ut bilder på min hemsida för marknadsföring. Jag vill mer visa världen mina bilder ;P. Så jag tycker att du får lägga ut bilderna på personen på din hemsida/or utan att fråga om lov.

Jag kan också säga att det finns väldigt många liknande frågor och bland artiklarna kan man hitta svar. (Jag själv har svarat på denna fråga ett antal gånger… ;P) Men jag har haft lite problem med sökfunktionen, det kanske du också har?

JBengtsson
0

#1 Tack så mycket! Nja, problem har jag inte, lite svårt för att veta vad jag skall söka på ^^

Anna
0

Man får publicera bilder man har tagit hur som helst på internet, men ser man personens ansikte väl får man inte använda bilden i reklam.

Har man fotat ett ekipage på tävling och sedan lägger på internet får man skriva vem det föreställer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

JBengtsson
0

#3 Okej, tack Anna! ^^