Hur gör ni?
Hej !
ville bara kolla lite mer er hur ni gör när ni fotar hopptävlingar. Som alla vet kan det vara svårt att få en ren och fin bakgrund under en hopptävling då det oftast är läktare, publik, framhoppningsbana eller liknande i bakgrunden..
Nu till frågan, hur gör ni: Står ni där ni har ett hinder med jättefin bakgrund och bara tar på det hindret när hästen kommer eller tar ni ett ställe där ni kan få föera olika hyfsade bilder.
Om ni tar flera över olika hinder på samma ekipage så kanske ni kan sälja fler bilder än om ni hade fått en riktigt bra? Hur prioriterar ni?
Hoppas ni förstod min röriga förklaring (;
Själv tror jag att jag försöker hitta ett hinder där jag får så bra bakgrund som det bara är möjligt, och sedan får de andra komma som "bonus". Att det blir ett hinder som verkligen blir bra med bakgrund och allt, om det nu finns, och sedan tar jag på flera hinder även om det inte blir lika bra bakgrund där. (:
Jag försöker ställa mej på ett okej ställe där jag står i en hyffsad vinkel till i alla fall 2-3 hinder. Men oftast blir ett hinder riktigt bra och de andra sådär halvbra. Det är svår det där ^^
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag vill ha minst 2-3 hinder att välja mellan så jag väljer den vinkel som ger mig den variationen. Fotar med F2,3-F3,2 oftast så skärpedjupet blir kort och bakgrunden inte lika störande/tydlig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag försöker stå så att jag har minst ett hinder väldigt bra, sedan så att ungefär 3hinder blir helt okej. Och mina bilder säljer nästan oavsett bakgrund vid hindren…lite konstigen men bra för mig :)
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

Gör oftast som Marija skriver.
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
Först och främst kolla jag hur ljuset ligger. Jag fotograferar i princip aldrig i motljus utan ljuset ska helst komma framifrån eller snett framifrån. Jag utgår ifrån det och stället mig på ett lämpligt ställe där jag kan få med 2-5st hinder. Ofta får jag tillåtelse eller förfrågningar om att stå inne på banan så det är 10x lättare med bra läga då ofta.
Gör som #6, ställer mig så att ljuset ligger bra.
Mvh Ida
www.krusfoto.se

Jag gör som #6. Om jag får sno lite av denna tråd, vilket AF använder ni när ni fotar? AFS eller AFC?
#9 Jag använder AF-C.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#9 AF-S.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#9 AF-C.
Mvh Ida
www.krusfoto.se

Ska jag bara fota för min egen skull så väljer jag hindret som har bäst bakgrund och ljus, ska jag fotografera för de som vill köpa som t.ex. Ryttarstadion så var det de med bäst ljus och helst de där man kunde täcka så många hinder som möjligt som man helst stod =) Så det varierar alltid lite granna.
Jag väljer att fota hinder med bra ljus och helst bra bakgrund. Måste jag välja mellan ett hinder med bra bakgrund eller flera med mindre bra så försöker jag variera lite. Det går ju alltid att flytta på sig!
http://www.regret-nothing.com