Hjälp, tack! :|
Jag har länge funderat på att köpa mig en systemkamera, men jag kan ingenting om kameror, och vet därför inte vad jag ka köpa! :|
Jag ska använda kameran till hästfotografering, allt ifrån porträtt till tävling. Jag vill inte ha en kamera som duger, jag vill ha en kamera som är BRA! Ska jag lägga ner flera tusen på en kamera vill jag gärna lägga pengarna på nåt vettigt..
Någon som kan ge förslag på någon bra kamera och objektiv? :) Svar är guld värda!
Gå till en fotoaffär och känn på lite olika kameror, vilken som känns bäst.
Mina personliga favoriter är nog canon eos 450D, och nikon d80. Själv har jag en canon 400D, men den säljs inte längre.
Jag har både en Nikon D40 och en D80, båda är rätt billiga nu och jag är supernöjd med båda (har dock inte hunnit testa D80 så mycket ;))
Du har fått några bra förslag på kameror av ovanstående och jag har inga fler att tillägga egentligen. Det du kan göra är att titta lite på andra märken är Canon och Nikon, t.ex. Sony, Pentax, Panasonic och Olympus.
När det gäller objektiv tycker jag att du ska köpa ett telezoom om du vill fotografera hästar och hästsport. Kolla då på brännvidder som t.ex. 55-200 och 70-300. Det är svårt att säga något konkret där med eftersom det finns olika objektiv till olika märken så vilka du ska kolla på beror på ju vilken kamera du väljer. En del kameramärken gör sina egna objektiv, kolla gärna på dem, men kolla gärna också på de stora objektivtillverkarna Sigma och Tamron som gör objektiv med fattningar till nästan alla märken.
Lycka till med ditt kameraköp!
Jag kan tillägga om du är intresserad att jag fotar mycket hästar själv och jag har en Canon EOS 400D med två objektiv, dels kitobjektivet Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 och ett telezoomsobjektiv, Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 och jag är mycket nöjd med dessa!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Okej, tack för alla svar! Finns det någon möjlighet att då se några av de bilder ni tagit? :)
Ähum, jag förstår inte riktigt det där med objektiven..
Ett objektiv är en "rulle" man sätter på kameran. De är i princip det enda jag vet! x'd
Fick nyss höra att nikonD60 ska vara bra, någon som vet? :)
Jag kan visa några bilder tagna med min Canon EOS 400D, med de olika objektiven. Här kommer en bild taget med kitobjektivet, Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6. Öppna i nytt fönster.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Här kommer en bild tagen med mitt telezoom, Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
någon som vet något om nikonD60? :/
#8 Säkert en trevlig kamera, men jag skulle nog hellre satsa på t.ex en D80.
D60 (även D40 och D40x) saknar inbyggd autofokusmotor i kamerahuset vilket betyder att objektiven du köper till måste ha inbyggd autofokusmotor för att AFen ska fungera överhuvudtaget. Dessa objektiv är i regel dyrare och svårare att få tag på.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Nikon D60 är en bra nybörjar kamera. Har själv en Nikon D40. Så nog att D60:n också är bra. Har även en kompis som har en Nikon D60, hon får fina bilder. Har dock inte sett så många eftersom jag inte har så mycket kontakt med henne.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Jag har en canon eos450d. Men sncka med en bra fotoaffär. Jag har hört att sony ska vara bra för dom had nått mojjs med fokusen, att det lixom är i kanera huset istället för objektivet eller nått kag vet inte :)

Så svårt att säga direkt vilken kamera som passar dig, för det är så olika. Helt olika från person till person. Mitt första tips är att du åker till närmaste kamerabutik och klämmer lite på kamerorna som finns där. Kamerans yttre uppbyggnad spelar ett stor roll i det hela, det kommer du märka. Gillar du om kameran är lite mer robust och tung eller gillar du om kameran är lätt och kanske lite "plastig"?
Och nu kommer nog de flesta sony/olumpys/pentax o.s.v kameraägare hata mig för vad jag kommer att säga; men om jag vore du skulle jag hålla mig till Nikon eller Canon p.g.a objektivutbudet.
Jag rekommenderar starkt Nikon D80, det är en kamera jag själv äger. Grymt nöjd med denna kamera! Det är en typisk professionell amatör kamera som jag brukar kalla det. En härlig kamera man kan utvecklas med länge! Lite dyrare än D40, D40x och D60 men du sparar ju pengar i längden (p.g.a alla onödiga autofokuskostnader du annars kommer lägga ner på objektiv), som också Attlid nämnde.
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
EOS450D och NikonD80 intresserar mig mest hittils, men vilken är mest prisvärd?
förstår att det säkert är olika åsikter från olika personer, men jag vågar mig på frågan endå! :)
#14 Där säger nog Nikonmänniskor D80 samtidigt som Canonfolk säger 450D. ;)
Gå till butik och känn på dem. Du blir inte missnöjd med någon av dem - det handlar enbart om vilken som ligger bäst i din hand och som du trivs med i övrigt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#15 Okej, tack så mycket! :)
Nu ska åter igen komma med en korkad fråga; vad behöver man? Jag menar, jag var inne och kollade på D80 på olika hemsidor och man fick med en massa olika saker. På något ställe fick man bara kamerahus, på andra fick man med objektiv osv. Rena kinesiskan för mej! Jag vill liksom bara kunna gå in och köpa mig en kamera som jag sedan bara kan gå hem och fota med i princip. haha X)
#17 Kamerahus, objektiv, minneskort och batteri ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#17 Haha, okej