Vadför blir det så?!
Fotade syrran igår när hon red.
Nikon D50, 28-80mm f/3,5-5,6 , ISO 800, Slutaritd: 125, Bländarvärde: 5.6 (tror jag).
Vadför blir det så dålig bild?? Fotade i RAW och har fått ljusa upp bilden väldigt mkt, ingen blixt. Alla mina bilder blev grymt underexponerade…
någon som har råd att ge??
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
Jag skulle gissa på att det är för mörkt i ridhuset och att du behöver ett ljuskänsligare objektiv, nått som går ner till åtminstånde 2,8.
Har du fotat i ridhus förr och fått bättre resultat?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bländarvärdet 5,6 är en liten bländare, dvs. liten bländaröppning = lite ljus släpps in i kameran.
Det är som Mari säger, i mörka ridhus är ljusstarka objektiv nödvändigt.
I riktigt ljus ridhus med stora fönster och bra lampor kan man klara sig med en bländare runt 5, jag har fått ett par ganska lyckade vid ett sådant tillfälle med mitt 70-300mm/4-5,6. Men när jag 1 år senare fotade i samma ridhus med mitt nya 80-00mm/2,8 och ställde in bländare 2,8 så blev bilderna verkligen mycket bättre!
Så jag tycker det är värt att spendera pengar på ljusstarka objektiv.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Nej
#3 Jag ska testa ikväll med mitt 50mm f/1.8 Kanske i korstaste lagret, men det får gå!
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
Vet flera här inne som fått lyckade ridhus bilder med sina 50mm/1.8, så det ska nog gå bra =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Varför säger du Nej till #2, hon har helt rätt? Ljusstarka objektiv är till för att användas i mörk miljö - stall, ridhus, sena kvällar m.m.
Har själv testat att fota med 50mm F/1,8, funkade! Bländare 1,8 och ISO 400 bör fungera jättebra.
Bjuder på bilden, mest för att visa exempel. Inte de bästa inställningarna men det är heller inte jag som är fotografen utan ryttaren (sitter förskräckligt, inte värt att visa). Mörkt riduhs med mest lampor och inga fönster. (Visa i STORT FÖNSTER) Canon EOS 350D + Canon 50mm F/1,8, Bländare 2,5, 1/60, ISO 400
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#5 Hon kanske svarade på frågan om hon fotat i ridhus förr? :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Jaha, nu ser jag :) Dock svarade hon inte på Annas fråga utan din, men markerade som att hon svarade Anna.
Medarbetare på Hästfoto.
Det blev fel med markeringen innan, förlåt ;)
Ni får hålla tummarna för mig imorgon ;D
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
#9 Vad jag trode :)
Absolut! Det ska nog gå bra, höj ISOt i värsta fall och glöm inte lågt bländartal.
Medarbetare på Hästfoto.