Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1745 ggr
divansson
0

Objektiv till Canon EOS 40D?

Hej!  :) Imorse beställde jag en kamera som ska dyka upp på posten inom 7 dagar. Det vart en Canon EOS 40D tillslut. Har endast beställt kamerahuset, eftersom det är billigare med begagnade objektiv ;)

Hursom helst. Hade tänkt att köpa ett objektiv som jag kan ha ett tag nu, ungefär tills sommaren så kan jag ha bara ett. Tanken är därför att jag ska kunna fota både nära och lite längre bort, vilket blir svårt när jag är ute efter så billigt som möjligt. Skulla kunna ha ett 55-200mm, men de jag sett är för dyra.  Har nu hittat ett Canon EF 35-105 F/3.5-4.5, inte lika mycket zoom jag vill ha men men. I alla fall så är jag verkligen inte inne i Canonsystemet så ni som vet, är detta objektiv bra? Passar det bra till en 40D?

Annars får ni gärna tipsa om ni vet något billigt och bra objektiv :)

Tack på förhand

divansson
0

Kan tillägga att det objektivet jag hittat kostar 600kr.  Lagomt pris på sådant?

Mari
0

Jag är rätt säker på att det kommer passa, EF passar till min 40D iaf :)
Jag vet inte vad ett sådant kostar nytt, om det ens finns nytt? Men om det är helt och rent och fungerar om det ska så tycker jag det låter som ett bra pris :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

divansson
0

ångrat mig ang. det.. Lär ha så jag kan zooma mer :P Men,

TAMRON 70-300 F/4-5.6 LD MACRO 1:2

Passar det till 40D?  :$  *inte bra koll*

Står i annonsen att det passar till Canon, men jag evt inte, funkar det då till 40D ?

mimmibackman
0

Du vill inte ha de tamronet, ganska seg AF och sen så kmr du får stoooooooora problem med CA, vill man inte ha -.-

divansson
0

Oh, okej, tack för att du svarade :D

mimmibackman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som du ser så är havet typ lila ><

Lagerquist
0

#4 Måste nog misstycka lite, även om det lätt ger CA så är det ett objektiv väl värt sina pengar, mkt mer kan man inte begära av det. Autofokusen är faktiskt inte så slö som många säger, det har fungerat bra för mig (även om jag ibland vill kasta det i backen), inget i världsklass men som sagt jag tycker absolut det duger :)

mimmibackman
0

#7 Det finns två olika 70-300 och det jag (och hon) menar är detta, och det som du använder i artikel är det andra. Jag har den amerikanska version som inte har samma närgräns (75-300). Men ser likadant ut förutom macro knappen.

Jag skulle hellre välja sigmas motsvarighet med APO :) eller Canons egna med USM.

divansson
0

Hm…    Tackar för hjälpen :)

Jag är så krånglig att det är hemskt..

Ny fråga,  vet någon om www.24.se är seriöst? vågar man beställa därifrån tro?   (inte objektiv, men CFkort ^^ vill ha ett nytt)

divansson
0

Sigma 55-200/4-5,6 DC Canon

är de bra? ;)  En kompis tycker att ja ska satsa på det.. lagom zoom och billigt är det då.  jag har ju ingen koll, eller är tamrons 55-200 bättre?

är oerhört tacksam för svar!

Haag
0

Tycker INTE att du ska köpa tamrons 55-200 iaf, Jag köpte det tillsammans med min kamera, virrig fokus, samt att jag tappar massor av fokus hela tiden. Har haft det i 3 mån nu och när jag fick 50mm f/1.8 häromdagen märkte jag vilken enorm skillnad det var.
Jag håller på att spara till ny glugg nu, för denna är ingen höjdare :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

divansson
0

Okej, det lät inte nå vidare :/    Tror du att sigmas är bättre?

Marija
0

#11 Är Tamrons 55-200 lika drabbat av CA som 70-300?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Haag
0

#12, jag vet faktist inte, har inte testat sigmat. :)

#13 Nej jag tycker inte det, Jag har inte upplevt det så iaf. 70-300 känns skarpare men mer CA än 55-200. :P

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Koohinoora
0

Har ett 55-200 från tamron, har inga osm hellst problem med det :)

Anna
0

Du tjänar mer på att spara till ett originalobjektiv, har inte Canon några egna 70-300 eller 55-200?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Haag
0

#15, Då har jag säkert fått tag i ett måndagsexemplar (:

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Koohinoora
0

#17 Har faktist ingen aning :) Men har i alla fall aldrig haft problem med mitt, och det är verkligen väl användt :)

Haag
0

#18, Mitt liksom slöar i fokusen, står och "surrar" och tappar fokus hela tiden, Blev en enorm skillnad när jag fick ett 50mm, Jag har aldrig fått så skarpa bilder med tamronet som med 50mm :P
Men det kanske är fotografen det hänger på? ;)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Koohinoora
0

#18 Hm skummt, mitt är perfa, tycker jag i alla fall :) Har också ett 50 mm, men ah har inte hunnit testa det så mkt än :)

Haag
0

Japp :/ Skulle vara intressant att testa någon annans 55-200 för att se om det är mitt objektiv som knasar :P
Vad har du för kamera då? (:

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

mimmibackman
0

Första gången jag fotade med system var med min kompis 400d och Tamron 55-200, då tkte jag inte att det var några problem med det. Men däremot hennes kompis som har Nikon hade nog faktist lite problem med det, kanske ligger i det? Här är iaf en bild som jag tkr håller samma skärpa och kvalite (om man inte räknar med CAn) som mitt Tamron 75-300LD. Jag kollade även på andra bilder som jag tog den dagen och 55-200at är abosulut inte drabbat av CA som 75-300.

divansson
0

Äh, de vart ett 18-200 från Tamron, var i ett centrum idag, passade på att kika in i en fotoaffär när jag väl var där, fick prova det med en 50D och det funkade bra så jag köpte det endå, billigt var ordet.  Det får duga för mig tills det att jag har råd med bättre orginalobjektiv.  :)   Testade det lite när jag kom hem och det fungerade bra, lite segt kanske men det är inte såpass att jag stör mig på det.

Anna
0

Vad kul, det är nog värt pengarna!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinSvensson
0

#21 du kan ju alltid testa mitt ;) så kan vi se om det är ngn skillnad ;p

Haag
0

#25 japp ;)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Koohinoora
0

# Har en Canon EOS 350D :)

frigo88
0

beroend på budget…

kola på beg.

sigma 70-300 verson II alltså

och canon EF 28-135

det är vettiga objektiv under 1500:- på beg marknaden.

Btw måste canons 55-200 vara det absolut sämsta objektiv jag någonsin provat…..

det är absolut inte värt att köpa nytt!!!