Nikkor AF-S 50/1,4G i ridhus
Jag har ett nytt AF 50/1,8 men då utan autofokus eftersom jag har en D60.. Gillar egentligen inte utan att fota utan autofokus (svårt!), så jag funderar på att sälja 50/1,8 och köpa något annat med AF-S..
Hittade då Nikkor AF-S 50/1,4 G, hur funkar det att fotta inomhus, ridhus mm.?
Vad står G:et för egentligen?
Någon som har objektivet som har något att säga? :)

Jag är inte spec. insatt på nikon men tror att det står för att dem ingår i deras lite finare serie av objektiv kanske? Som L står för Canons finare serie av objektiv.
Jag tror säkert att det funkar utmärkt att fota med i ridhus, med tanke på den stora bländaren. Det enda som kan vara jobbigt är att det är fast brännvidd vilket gör att man ibland hamnar lite för långt ifrån (om man inte kan "zooma med fötterna"). Jag äger själv Nikkor 50/1.8 så har själv upplevt att det kan vara jobbigt utan zoom, men dessa objektiv ger oftast väldigt skarpa bilder och av bra kvalité så då kan man stå ut med att få beskära lite. :)
Jag har faktiskt ingen aning om vad G:et står för.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Tackar för svaren :) Jo jag tänkte nästan de borde vara bra, men eftersom jag inte är 100 säker ännu så tänkte jag fråga.
Jag äger som sagt också ett 50/1,8 men upplever det lite krångligt att inte ha autofokus. Jag fotar annars mest nere i manegen och där funkar det ju med att zooma till fots :P
Det funka minst lika bra elr bättre än 1,8:an och du får AF objektiv, bild kvallan skiljer inte så jätte mycket men huset är något stabilare än 1,8:an
brännvidden kan ibland kännas lite kort men ställ dig i mitten av ridhuset och blända ner till f/2 (annarns komma du få broblem med att du inte får fokus på hela hästen)
lycka till!
Angående "G" :et
"Nu kommer den efterlängtade uppföljaren till trotjänaren AF 50/1,4. Nya modellen har intern fokusering och inbyggd sonic wave-motor för snabb och tyst fokusering. Optiken är för fullformat och passar alltså bra både på din nya FX-formatskamera, din DX-formatskamera"