Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 575 ggr
MLAfoto
0

Kamerabyte?

Har ju länge funderat på att byta både min kamera och objektiv. Har nu en Canon EOS 400D samt kitobjektivet + Tamron 70-300 f/4-5,6 Di Macro. Men är inte överförtjust i Tamron objektivet och jag känner att jag även skulle vilja byta till Nikon, har en känsla av att jag skulle trivas bättre med det.

Så, jag har hittat ett beg. D70 hus (nyskick) + 1GB minneskort för 2400:- Kommer dessutom isåfall att höra mig för hos ett företag om jag kan få byta mitt hus+kitet mot ett Nikon AF 70-300 f/4-5,6D ED som de värderar till 3250:- (även det beg. men i nyskick).

Tycker ni att detta är något jag borde göra eller bör jag behålla det jag har? Ni som har erfarenhet av kameran/objektivet, hur funkar det/dem?

Tacksam för all hjälp!

Marija
0

Hur många exponeringar har huset gått?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

MLAfoto
0

#1 Det vet jag inte än då jag inte har kontaktat honom. Dock borde det inte vara så många du huset är lite använt.

Anna
0

D70 är en äldre och lite ouppgraderad modell. Varför inte försöka få tag i en D50 som åtminstone är lite "fräschare"? D50 har lite förbättrade funktioner osv också. Du kan nog hitta en D50 till samma pris.

Men om du vill ha D70 istället för 400D tycker jag du ska försöka få tag på en D70 och känna på den först. Ligger den bra? Om inte så kan du ju prova någon annan modell.

Nikonzoomen är garanterat bättre än Tamron! =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Haag
0

Jag har också funderat på att gå över till Nikon. Har även jag en 400D. Jag har funderat på antingen en d50 eller d80 beg.
Men jag är så osäker, har provat dem och de känns såå mycket bättre.. Men samtidigt vill man ju ha canons L objektiv… Usch man har sån beslutsångest xD

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Anna
0

#4 Nikon har också proffsobjektiv! Glöm inte det ;)

Vad sägs om detta? Flört

annaattlid.se

Cavello
0

Nikon D70 ger kanonfina bilder men kameran känns en aning föråldrad att fota med och den brusar ganska bra, displayen är väldigt liten och knapparna likaså, iallafall när jag är van vid D300.

Tror att du borde satsa på en begagnad D80 istället, med bättre brusegenskaper och dessutom nyare och mer uppdaterad.

Haag
0

#5, Nä det är ju sant ;)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Isak
0

#5 Men har Nikon någon motsvarighet på Canons 70-200/4L med IS och utan eller 2,8L utan IS?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Jojaton
0

#5 Vill haaaaa… *dregglar*

#7 Men om du vill ha L-objektiv, varför inte köpa 30D/40D begagnat? Kanske? Det är vääldigt stor skillnad på de kamerorna jämfört med de plastiga i 100-serien. Men visst, jag föredrar också Nikon…

#8 Nej det tror jag inte, men varför alltid vara likadana? (A)

Johanna - Instagram

Anna
0

#8 Nej, men de har en hel del fasta gluggar (supertele/tele) med VR och bra bländare osv =)

annaattlid.se

Haag
0

#9, där sa du nåt sant :) Håller på att tänka över det lite :P

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

ElinSa
0

#6 Håller helt med dig. Har själv bytt upp mig från D70s till D300.

frigo88
0

D50 tycker jag inte är något att sattsa på!

den är ungefär lika liten som 400D vilket jag tror att det är därför du pratat om att byta till D70 då den är större och ligger bättre i handen! För du tjänar inget i prestandard på det bytet igentligen!

känner du att den liggar mycket bättre i hande och du trivs med den och inte går allt för mycket minus vid byte så okej.

annarns tycker jag det inte känns så stor mening att byta kolla hällre på Canon 30D elr Nikon D200 då det är mycket bättre kamror som man kan utveklas med!