Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 993 ggr
IdaL
0

Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon

Hejhej vänner!
Jag sitter och kollar på lite olika Macro objektiv då jag är lite intresserad att köpa ett sånt jag har då hittat ett Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon någon som har ett sådant kanske? Visa gärna någon bild och berätta lite om det jag frågar eftersom jag inte har någon erfarenhet själv om macro ;P

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syster har ett sådant fast till sin Canon EOS 300D. Jag har provat det lite också och tycker det är trevligt!

Bilder min syster har tagit:

#1, #2, #3

Du kan även gå in på hennes hemsida, http://evelina.attlid.eu och kolla hennes makrogalleri.

Den bifogade bilden har jag tagit med hennes EOS 300D och det objektivet.

För den lilla summa objektivet kostar är det säkert värt det! Som sagt, ett trevligt objektiv som ger mjuk och bra skärpa, fina färger osv. Brännvidden är helt OK, men jag föredrar att jobba med mitt makroobjektiv som har en brännvidd på 90mm.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

IdaL
0

#1 Ser riktigt trevligt ut ju :) Du vet inte vad det är för närgräns på de? :)

Marija
0

#2 Närgränsen är 0,19 m.

Personligen skulle jag nog spara vidare till ett Tamron 90/2.8 eller ett Sigma 105/2.8 just pga brännvidden. När du fotar till exempel insekter och vill komma riktigt nära finns det ju risk att du skrämmer bort insekterna när du kommer för nära. Men har du istället ett med en brännvidd på 90mm så kan du stå en bit ifrån och ändå få riktigt läckra macrobilder.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

IdaL
0

#3 Okej :) Vet du vilken prisklass ett Sigma 105/2.8 ligger på ? ^^

Lagerquist
0

#4 Här kan du jämföra lite olika priser =)

IdaL
0

#5 Tack så mycket :)