Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 726 ggr
Metinia
0

Ni som skriver kontrakt...

Ni som skriver kontrakt med era kunder som ni säljer bilder till, hur går ni till väga när ni ska skriva på kontraktet?

Jag tänker mig att ni kanske har kommit hem från en tävling, lägger upp lite bilder på en hemsida till en intresserad kund och så väljer denne ut vilka bilder h*n vill ha. Sen ska ni skriva ett kontrakt på det här då, skickar ni typ kontraktet med er underskrift i brev till kunden och ber denne skicka tillbaka det sedan eller hur gör ni?

IdaT
0

Jag har tänkt göra så att jag skickar två kontrakt till kunden, ett som jag skrivit på, kundens exemplar, och ett som är helt tomt, mitt exemplar (det skriver jag på när jag fått tillbaka det). Kunden skickar tillbaka mitt påskrivet, och när jag får tillbaka det, och ser att pengar är insatta skickar jag fotona.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Mari
0

Jag skriver ej kontrakt med de som köper efter fototillfället, har bara skrivit kontrakt med de som jag gjort privatfotograferingat åt.
De som köper efter fototillfället skickar jag en text-fil där det står vad de går med på genom att de har köpt bilder utav mig, alltså som att de ej får publicera dem hur som helst eller sälja vidare.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0
Magster
0

Puttar upp då det är en mycket bra tråd

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

jojjehanna
0

#1 låter krångligt. Ska kunden bekosta svarsportot och kuvertet? Vad gör du om kunden ej skickar tillbaka det? Vad är du rädd att kunderna gör utan kontrakt (jag har aldrig använt sådana)? Är du etablerad?

Allmäna reflektioner:

Med tanke på att en del inte ens betalar trots påminnelser så tror jag de har lika svårt att skicka tillbaka ett kontrakt. Dessutom tror jag att ni ska vara lite ödmjuka och försiktiga. kanske smart att få sig ett litet namn och en liten kundkrets innan man börjar krångla och greja. Just nu kryllar det av hästfotografer och varför ska kunden välja just dig?

IdaT
0

#5 Det är bara som jag har spånat, jag har inte tänkt så mycket på det. Så jag har nog inget ordentligt svr förutom att jag inte är etablerad ännu.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Monday
0

Mailar ni över kontraktet? I så fall, har ni skrivit under kontraktet med bläck och sedan skannat in det?

http://www.regret-nothing.com

IdaT
0

#2 Skulle man kunna få se din .txt fil?

Mari
0

#8 javisst :)

Finns att läsa här: Textfil

Dock ska jag nog ändra det lite då jag tycker den är lite för flummig, vad tycker ni om den?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaT
0

#9 Jag tycker att den var bra, kanske att man skulle förtydliga privat bruk, exempel "* Använda bilderna i privat bruk, så som hänga upp bilden på väggen, eller ha dom att titta på, på din dator"
Annars var den tydlig och bra. Kanske också att man skulle lägga in ett "om du har några frågor om vad du får göra med bilderna du just köpt, hör gärna av dig till mig"

Mari
0

#10 Tack, det ska jag lägga till :)

Ni andra som vill ha textfilen får gärna använda min som mall

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaT
0

#11 Jag kom på en sak till under detta får du inte göra "Sälja vidare bilderna". Det kan man tycka är självklart, men för alla är det inte det.

Mari
0

#12 Så sant så, hade jag inte skrivit med det i textfilen? Hade alldelens för mig det :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaT
0

#13 Nu när jag läste lite noggrannare igen hittade jag det "Efterföljs inte detta och bilderna säljs/publiseras utan mitt namn så tillkommer en avgift som i dagsläget ligger på 2000.-/bild.", men det kanske är lika bra att ha det som en punkt också, så att det blir tydligt?

Mari
0

#14 iofs tänkte jag ha det i början, som en punkt, fast tyckte det såg så negativt ut när man har raddat upp en hel lista med saker man får och inte får göra och det man inte får göra är hur lång som helst ;) Tyckte att de skulle vara lika många punkter och helst fler positiva punkter.

Vad tycker ni om det? Har jag helt fel inställning?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaT
0

#15 Jo, du har nog rätt i det faktiskt.