Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 05-kritik-närbilder
Läst 2376 ggr
Metinia
0

Kritik: Hästöga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en redigering jag gjort på en bild på en Islandshäst med väldigt speciella ögon (han var en odd-eye förövrigt, så det var bara ena ögat som såg ut så här). När jag såg honom tänkte jag att man kan göra något speciellt med det ögat på en bild och så här blev det. Redigerat ganska snabt och lätt. Glöm att öppna i nytt fönster, vill ha mycket kritik på både idén och själva redigeringen (färger, m.m.)

Mari
0

Bilden är jättebra och likså idén! Dock tycker jag att den är fel på nått sätt, självaste färgen på hästen är det som känns fel, för mkt mättnad kanske det är? Jag har ingen aning men hur har du redigerat? Det blåa i ögat ser lite overkligt ut också men bilden är rätt häftig.

För att få fram färgen på hästens öga ännu mer skulle jag nog istället ha dragit ner på färgerna runt om och låtit ögat stå ut som det säkert redan gör.
Hur ser orginalet ut?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#1: Tack för tipsen!

Här kommer originalbilden

Det som jag har gjort huvudsakligen är reducerat lite brus, skärpt upp den lite, ökat kontrasterna (mycket).

Anna
0

Originalet är mycket bättre! Jättefin bild. Höj kontrasterna och ljusstyrkan något bara, inte så mycket som i #0.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Metinia
0

#3: Det jag ville skapa med #0 var inte en vanlig fin bild på ett öga, utan jag ville ha den ganska extrem. Därför har jag dragit upp kontrasterna så mycket som jag gjort, men har tagit åt mig av tipset och nu testat å göra en mindre extrem variant.

Så nu ligger 3 olika varianter uppe, vilken tycker ni bäst om? (Passade på att lägga till den frågan…)

Lagerquist
0

Jag tycker #4 var bäst av de tre! Den första varianten var lite för extrem med för mycket "förlorad information" i bilden, det var helt enkelt för många fält som blivit för mörka i färgen om du förstår vad jag menar =)
Originalet var för kontrastlös och #4  är bra, men kanske mer färg i själva ögat?

Annars en fin komposition av bilden, bra fångat =)

Mari
0

Orginalet är bäst av dina försök! Låt bilden vara som den är, den är underbar :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Marija
0

Håller med #6 om att orginalet var bäst! Mycket fin =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Buuc
0

Alla tre bilderna var fräcka och härliga! :) Jag gillar nog den extrema mest. Smaksak. :)

mimmibackman
0

Jag tkr nog #0 bättre än #2, riktigt härlig färg på ögat, passar väldigt bra med den bruna färgen på hästen ;) snyggt jobbat!

Idrus
0

Orginalet var mycket bättre, fin bild :)

Besök gärna min blogg.

NinaDson
0

Tycker absolut att orginal bilden är den bästa! :)

Vore kul att se fler bilder på samma häst!